کلینیک بیناسا

پروتز چشم

بهترین مرکز ساخت پروتز چشم

‌‌‌‌‌‌پروتز چشم یکی از مهم ترین مسائلی است که این روزها بسیاری از کسانی که به دلایل مختلف چشم خود را از دست داده اند با آن مواجه می باشند. عمل پروتز چشم و استفاده از چشم مصنوعی یکی از رایج ترین عمل ها می باشد که همیشه افراد به دنبال بهترین پزشکان هستند. بیناسا همراه شماست.

همیشه تاریخ باعث شگفتی انسان بوده است، 2900-2800 سال قبل از میلاد اولین زنی که در تاریخ از چشم مصنوعی استفاده کرده در شهر سوخته واقع در ایران بوده است. این امر نقطه تحولی را در تاریخ به وجود آورد که امروزه انسان به فکر ساخت بهترین مراکز پروتز چشم است. به دنبال آن کلینیک های بیشماری برای مشاوره به بیماران ایجاد شد که به آنها در بدست آوردن‌ زیبایی و اعتماد به نفسشان کمک می کنند. کلینیک بیناسا از جمله بهترین مرکز ساخت پروتز چشم است که مشاوره رایگان هم به بیماران ارائه میدهد.

از چشم مصنوعی غالبا برای رفع نقص ظاهری استفاده می شود. البته این یکی از بهترین راه ها برای کاهش عفونت نیز می باشد. استفاده از پروتز چشم علاوه بر احساس راحتی در ناحیه چشم می تواند به افزایش اعتماد به نفس فرد نیز کمک کند. این پروتز انواع مختلفی دارد که در مقالات بیناسا به صورت مفصل در مورد آن ها بحث شده است.

انواع پروتزهای چشم وجود دارد که شما می توانید برخی از آنها را به صورت آماده خریداری کنید و حتی سفارش ساخت آن را مطابق با شرایط چشم دهید، در کلینیک تخصصی فراز، متخصص چشم با ارزیابی از وضعیت چشم شما مناسب ترین و بهترین پروتز چشم را برای شما طراحی و می سازد.

پروتز چشم

پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم چیست؟ پروتز چشم یا چشم مصنوعی وسیله یا چیزی است که به جای چشم از دست رفته یا تغییر شکل داده قرار می گیرد تا شکل طبیعی برای آن ایجاد کند.متاسفانه در بعضی موارد به علت ضربه، عفونت، ناهنجاری های مادرزادی یا بیماری های اکتسابی، فرد یک چشم خود را از دست می دهد. معمولا به شکل پوسته محدب و از پلاستیک اکریلیک درجه پزشکی ساخته‌ می شود. به چشم مصنوعی یا شیشه ای نیز معروف می باشد، نوعی پروتز جمجمه-صورتی (craniofacial prosthesis) است که به جای چشم طبیعی و از طریق پروتز روی ایمپلنت اربیتال، زیر پلک ها قرار می گیرد. جدیدا برخی از پروتزهای چشمی از شیشه کرایولیت ساخته می شوند که دارای پوسته‌ سخت بسیار نازک اند (معروف به پوسته صلبیه) و می‌توانند روی چشم آسیب‌ دیده‌ یا بیرون‌ زده‌ کار گذاشته‌ شوند.

پروتز چشم یا گذاشتن چشم مصنوعی، بینایی را به افراد برنمیگرداند اما باعث می شود که آنها با اعتماد بنفس بیشتری در جامعه حاضر شوند. ساخت پروتز مصنوعی همیشه دغدغه ی تاریخ بوده‌ است به همین دلیل بهترین مرکز ساخت پروتز چشم در هر کشوری در حال ساخت بوده‌ است تا با مشاوره رایگان به بیماران بتوانند نیاز آنان‌ را شناسایی کنند و دلگرمی ای برایشان‌ باشند. برای دریافت قیمت پروتز چشم تماس بگیرید.

مراحل تخلیه چشم

در تخلیه چشم عضلاتی که به بیرون از کره چشم وصل بوده است برداشته نمی شوند و این کار تنها در صورت داشتن تومور بدخیم برداشته می شود. در این صورت پزشکان مجبور به تخلیه کامل حدقه می شوند. در حالت کلی برای تخلیه چشم دو روش وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

تخلیه داخل کره چشم و خارج کردن محتویات داخل

در این روش بخش ژله ای داخل چشم (شامل عنبیه و قرنیه) با مکش (ساکشن) خارج می شود. این کار با ایجاد یک برش جلوی چشم انجام می شود. در این روش بخش بیرونی (صلبیه) و بافت های متصل به کاسه چشم حفظ می شود. مزیت این روش زیبایی بیشتر چهره فرد است  نسبت به حالتی که کل چشم تخلیه شود. با گذاشتن پروتز در بخش تخلیه شده ی چشم، تحرک چشم مصنوعی بیشتر خواهد بود.

تخلیه کل حدقه

تخلیه کل حدقه شامل چشم، عضلاتو سایر بافت ها می باشد. در این حالت کل کره چشم بریده و برداشته می شود. با تخلیه کامل چشم تنها صلبیه و گاهی قرنیه باقی می ماند. این عمل با بی حسی موضعی انجام می شود. پس از عمل نیز با مصرف آنتی بیوتیک به صورت قطره چشمی می توانید به بهبود وضعیت چشم کمک کنید.

 

انواع تخلیه چشم

کلینیک بیناسا که جزو بهترین مرکز ساخت پروتز چشم به همراه مشاوره رایگان می باشد، در تلاش است تا اطلاعات کاملی از انواع تخلیه چشم در اخیار شما قرار دهد. همانطور که قبلا گفته‌ شد، زمانی که فردی بر اثر تصادف، حوادث ناگوار، سرطان‌ یا تومور چشمش دچار آسیب شد در این زمان‌ است که با تجویز و مشاوره‌ دکتر متخصص شما اقدام به تخلیه چشم و ایمپلنت گذاری یا گذاشتن چشم مصنوعی میکنید. انواع روش های تخلیه ی چشم شامل:

  • تخلیه داخل کره چشم و خروج محتویات داخلی (اویسراسیون)
  • خروج کامل کره چشم (انوکلئاسیون)
  • تخلیه کل حدقه شامل چشم، عضلات و سایر بافتها (اگزانتراسیون)

هریک از این روش ها دارای مزایا و معایب خاصی می باشند. در ادامه روش های تخلیه چشم را به صورت علمی مورد بررسی قرار می دهیم.

01

اویسراسیون
(Evisceration)

اویسریشن یا اویسراسیون، محتویات داخلی چشم شامل عنبیه و قرنیه  را به طورکامل خارج میکنند. در این روش صلبیه چشم تخلیه نمیشود اما به کمک عضلات اضافی چشم در جای اصلی خود قرار میگیرد. در هنگام جراحی ایمپلنت مداری در داخل صلبیه چشم قرار میگیرد تا جایگیزین بخشی از چشم باشد که از دست رفته‌و در آخر بعد از پایان جراحی، پوسته ی صلبیه  روی ایمپلنت قرار میگیرد. از مزایای این روش می توان به این اشاره‌کرد که بدلیل نوع برشی که در جراحی روی چشم ایجاد می شود.

02

انوکلئاسیون
(Enucleation)

در این روش که به آن انوکلیشن نیز می گویند. پس از خارج کردن کره چشم بطور کامل به محتویات اوربیتالی آن دست زده‌نمی شود. زمانی که عضلات خارجی چشم جداشد، چشم را به ایمپلنت اوربیتالی یا پیوند چربی وصل می کنند. این عمل در صورتی انجام می گیرد که فرد از قبل دارای تور، کوری دردناک یا ترومای شدید در چشم داشته باشد. بعداز عمل جراحی چروتز چشم مصنوعی اعمال می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس بگیرید و مشاوره لازم را دریافت کنید.

01

اگزانتراسیون
(Exenteration)

در این روش که به آن اکستینتیریشن نیز گفته‌می شود محتویات داخل چشم از جمله چشم، کره چشم، چربی ها، عضلات و سایر اندام های مجاور چشم را تخلیه میکنند. بیمارانی که دارای سرطان پوست وخیم یا عفونت های وخیم هستند ممکن است حتی پلم های انها را هم بردارند. هنگام پروتز چشم مصنوعی، چشم همراه با چوست اطراف صورت طراحی میشود تا طیبایی بیمار حفط شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس بگیرید.

پروتز چشم

پروتز چشم یک چشم مصنوعی است که با عنوان پروتز شناخته شده است. این وسیله از اکریلیک ساخته شده و یک ترکیب عالی از هنر و علم را نمایان می کند. پروتز آنقدر شبیه به چشم دیگر شماست که بسیاری از مردم در نگاه اول متوجه مصنوعی بودن آن نمی شوند. در واقع شما یک چشم مصنوعی دارید که عیب شما را پوشش می دهد و زیبایی اولیه شما بازگردانده می شود. پروتز چشم به گونه ای است که در حفره چشم شما قرار می گیرد و به پلک ها و مجاری اشک شما اجاره می دهد که به صورت کاملا طبیعی عمل کنند. 

هنگامی که به هر دلیلی چشم خود را در جراحی برداشته اید باید چیزی برای پر کردن فضای خالی داشته باشید تا هم اعتماد به نفس شما بازگردد و هم اینکه زیبایی اولیه شما حفظ شود. پس از بهبودی چشم به کمک کانفورم، چشم مصنوعی این کار را انجام می دهد و شما آن پروتز را برای همیشه خواهید داشت.

انواع پروتز چشم

پروتز چشم که با نام چشم مصنوعی نیز شناخته شده است انواع مختلفی دارد که هریک از آن ها استفاده و عملکرد مخصوص به خود را دارند. شما می توانید انواع پروتز چشم را در ادامه مطالعه کنید:

کانفورمر

کانفورمر یک محافظ شفاف است که به عنوان یک پوشش موقت پس از جراحی تخلیه چشم استفاده می شود. کانفورمر به عنوان انتقالی به یک چشم مصنوعی دائمی عمل می کند که بعدا مورد نیاز خواهد بود. پس از جراحی، حفره چشم باید بهبود یابد و از آن محافظت شود که این کار توسط کانفورمر انجام می شود. همچنین پلک ها باید فعال باشند تا به عملکرد صحیح خود ادامه دهند. بدون کانفورمر برای پر کردن شکل تقریبی کره چشم، پلک ها می توانند فرم خود را از دست بدهند و توانایی خود را برای حمایت از یک چشم مصنوعی دائمی در آینده به خطر بیندازند.

پوسته اسکلرال

برای چشم هایی که به نوعی تغییر شکل داده اند اما هنوز وجود دارند، چشم مصنوعی بیش از حد بزرگ است و کار نمی کند. برای افرادی که در این شرایط قرار دارند، پوسته اسکلرال بهترین وسیله را برای بازگرداندن ظاهر طبیعی چشم ارائه می دهد. پوسته اسکلرال، پوسته ای که بسیار نازک تر از یک چشم مصنوعی است که از همان ماده ساخته شده است و روی بالای چشم فعلی شما قرار می گیرد. آنها اغلب فقط چند میلی متر ضخامت دارند و سطح صاف آن باعث می شود پلک های شما به راحتی بسته شوند. مانند چشم های مصنوعی، پوسته اسکلرال را می توان به صورت تمام وقت پوشید و همچنین به گونه ای طراحی شده اند که دقیقاً مانند چشم دیگر شما به نظر می رسد تا هیچ کس نتواند تفاوت را تشخیص دهد.

پوسته فلاش

پوسته فلاش نوع خاصی از پوسته است که برای افرادی طراحی شده که چشمانشان تقریباً اندازه کامل است. پوسته فلاش حتی نازک ‌تر است، زیرا ضخامت کمی برای پر کردن هر فضایی در حفره چشم دارد. برای افراد مبتلا به این شرایط، پوسته های فلاش راحت تر و ماندگارتر از لنزهای رنگی هستند.

پروتز اربیتال

پروتز اربیتال، پروتز بسیار بزرگ‌ تری است که از سیلیکون ساخته شده است تا ظاهر پلک ‌ها و حجم حفره چشم را در هنگام بیرون آمدن بازیابی کند. سیلیکون به گونه‌ ای است که با پلک ‌های چشم و ساختارهای صورت اطراف چشم مطابقت داشته باشد و رنگ آن متناسب با پوست باشد. یک چشم مصنوعی در داخل پروتز اربیتال قرار می گیرد تا ترمیم کامل شود. به طور معمول یک پروتز اربیتال با چسب (چسب مغناطیسی) نگه داشته می شود.

ایمپلنت چشم چیست؟

به چشم های مصنوعی ایمپلنت می گویند که در اندازه و طرح های گوناگون می توان آنها را بررسی کرد. درواقع پزشک ایمپلنت یا چشم مصنوعی ای مطابق با کره‌ی چشم ما را آماده‌و در هنگام جراحی در مدار چشم، بعداز تخلیه‌قرار میدهد.

انواع ایمپلنت چشم

ایمپلنت های چشم انواع مختلفی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبقه بندی از نظر شکل که شامل ایمپلنت کروی  و شکل تخم مرغی(بیضی)
  • ایمپلنت استوک و سفارشی
  • متخلخل و غیر متخلخل
  • ارایش شیمیایی خاص در ایمپلنت
  • وجود میخ یا شی متحرک در ایمپلنت

اما مهم ترین تقسیم بندی ایمپلنت براساس یکپارچه (متخلخل) و غیریکپارچه (غیرمتخلخل) است.

بعد از عمل جراحی شما تا 72 ساعت، احساس درد، تورم، تهوع، بی حالی وخواب آلودگی را تجربه خواهید کرد. جراح شما با تزریق داروهای مسکن به کاهش درد شما کمک میکند.

دوهفته بعد از جراحی، پلک های شما روی پروتز چشم شما جای میگیرد و بعد از گذشت چند ماه پروتز چشم در کاسه چشم شما جا می افتد و بعد از آن شما احساس بهتری خواهید داشت.

تمام جراحی ها عوارض و خطرات خودشان را دارند و جراحی چشم نیز همین طور است. در موارد نادر امکان دارد که بیمار دچار التهابی به نام اپتالمیتیس سمپاتیک بعد از جراحی شود که به چشم سالم بیمار آسیب وارد میکند. نگران نباشید که این التهاب قابل درمان است.

یکی دیگر عواملی که هر جراحی ای را تهدید میکند عفونت می باشد که با استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا خوراکی های انتی بیوتیک قابل درمان است.

بعداز استفاده از پروتز چشم ممکن است بیمار احساس ناراحتی در ناحیه چشم کند که این عوامل طبیعی است و بعد از گذشت زمان فرد به پروتز چشم خود عادت می کند.

امروزه زیبایی برای هر فردی اهمیت دارد چرا که هم باعث می شود فرد در جامعه اعتماد بنفس بیشتری داشته باشد و هم احساس رضایت از خود باعث می شود که به خود شناسی و درک درونی برسد. چشم یکی از اعضای بدن است که زیبایی صورت را کامل میکند.

بسیاری از افراد ممکن است در اثر تصادف، حادثه یا حتی بیماری مثل تومور، آب مروارید و غیره چشمشان دچار آسیب شود. در اینجاست که بهترین مرکز ساخت چشم مصنوعی به چشم می آید و افراد می توانند با استفاده مشاوره رایگان این کلینیک ها اقدام به استفاده از پروتز چشم مصنوعی کنند تا زیبایی قبلی خود را بدست آورند و با اعتماد بیشتری در جامعه حاضر شوند.

از این رو بهترین مرکز ساخت چشم مصنوعی ایجاد شده‌برای خدمت رسانی به بیماران هستند تا با پروتز چشم مصنوعی بتوانند زندگی خود را بار دیگر پس بگیرند
از افرادی نام میبریم که از چشم مصنوعی استفاده میکنند مانند: پادشاه‌تایلند؛ چشم خود را در سال 1948 در یک تصادف اتومبیل از دست داد (چشم راست)

باز باستین – بازیکن هاکی روی یخ کانادایی، مربی (چشم راست)

و بسیاری از افراد دیگر که از پروتز چشم مصنوعی استفاده میکنند.

در ابتدا در قرن 2800-2900 سال قبل از میلاد اولین چشم مصنوعی در شهر سوخته‌در ایران کشف شد که سطح چشم از یک لایه نازک طلا پوشیده‌شده‌بود و از خمیر قیر ساخته‌شده‌بود.

در قرن شانردهم اولین چشم مصنوعی شیشه ای توسط ونیزی ها ساخته‌شد. بعدها در امریکا چشم مصنوعی از پلاستیک اکریلیک ساخته‌شد.

کم کم مواد جدیدی به پروتز چشم اضافه شدند که از ان به عنوان PMMA (پلی متیل متاکریلات) یا اکریلیک یاد می شود. به روز رسانی شده‌ترین چشم مصنوعی از ایمپلنت مخروطی مداری چند منظوره (MCOI) ساخته شده‌است که از خطر ایجاد ناهنجاری های حفره مثل انوفتالموس، جمع شدن پلک فوقانی جلوگیری می کند.

روش تخلیه چشم بستگی به میزان وخامت چشم بیمار دارد و در هر فردی متفاوت می باشد. اگر طبق تشخیص دکتر و میزان بیماری چشمی شما، شما بدون تخلیه چشم پروتز را نصب کنید، معمولا چهره زیبا و جذاب تری تا تخلیه کردن چشم خواهید داشت چرا که چشم شما طبیعی تر جلوه میکند.

در ابتدا روش اویسراسیون و بعد از آن روش انوکلئاسیون را به شما پیشنهاد میدهیم. فقط توجه داشته باشید که در این دو روش میزان حرکت پروتز چشم بسیار اندک میباشد و از نظر ظاهری هم از مقبولیت کمتری برخوردار است.

انواع ایمپلنت چشم بر اساس تخلخل

ایمپلنت غیر یکپارچه

ایمپلنت های غیر یکپارچه به دستگاهی برای اتصال به عضلات خارج چشمی ندارند و معمولا اجازه رشد بافت های آلی به مواد معدنی را در درون چشم نمیدهند. این ایمپلنت چشم هیچ گونه چسبندگی مستقیمی با پروتز چشم ندارد. ایمپلنت های غیر یکپارچه شامل کره های اکریلیک، شیشه و سیلیکون می باشد و امکان اتصال مکانیکی مستقیم بین ایمپلنت و چشم مصنوعی را نمی دهد. معمولا این ایمپلنت ها با ماده ای پوشانیده‌شده‌اند که باعث تثبیت عضلات خارج از چشم می شوند مانند صلبیه یا گاز پلی استر که به تحرک ایمپلنت کمک میکند.

پلی متیل متاکریلات (PMMA) (اکریلیک)

پلی متیل متاکریلات (PMMA) که به عنوان اکریلیک شناخته می شود، یک ترموپلاستیک شفاف است که برای پروتز چشم مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال در هنگام درمان آب مروارید لنز اصلی چشم را برمی دارند و اکریلیک را جایگزین لنزهای داخل چشمی می کنند. PMMA در سازگاری با بافت انسان نسبت به شیشه از درجه خوبی برخورداراست.

پروتز چشم

پروتز چشم

ایمپلنت یکپارچه

در سال 1985 مشکلات ایمپلنت های یکپارچه‌با معرفی ایمپلنت های کروی ساخته‌شده از هیدروکسی آپاتیت کلسیم متخلخل حل شد و باعث رشد فیبروواسکولار گردید. ایمپلنت های یکپارچه براساس ماهیتی که دارند اجازه رشد فیبروواسکولار را میدهند و باعث قراردادن میخ ها در چشم میشوند. در حال حاضر ایمپلنت های متخلخل از مواد مختلفی مثل هیدروکسی آپاتیت طبیعی و مصنوعی، اکسید آلومینیوم و پلی اتیلن ساخته‌می شوند.

هیدروکسی آپاتیت (HA)

ایمپلنت‌های هیدروکسی آپاتیت کروی شکل هستند و در اندازه‌ و مواد مختلفی مانند مرجانی و سنتتیک ساخته‌می‌شوند. از سال 1989 که ایمپلنت ساخته‌شد، هیدروکسی آپاتیت نیز به تاییدیه سازمان غذا و دارد رسید و از آن زمان ایمپلنت های هیدروکسی آپاتیت به محبوبیت رسیدند.

این ایمپلنت با ماهیت متخلخل بودن به رشد فیبروواسکولار کمک می کند و در نتیجه باعث کاهش خطر ابتلا به التهاب و عفونت ها می شود.

یکی از معایب هیدروکسی آپاتیت HA این است که با مواد برون زا مانند صلبیه، پلی اتیلن نرفتالات یا مشویکریل پوشانده‌می شود چرا که بخیه، مستقیم با اتصال عضله امکان پذیر نیست و در نتیجه پوشش صلبیه باعث انتقال عفونت، التهاب و پس زدن چشم مصنوعی می شود.

پلی اتیلن متخلخل (PP)

با توسعه صنعت شیمی پلیمر باعث کشف مواد سازگاربا چشم مصنوعی از جمله پلی اتیلن متخلخل گردید که به جراحی ایمپلنت اربیتال منجرشد. این ماده سفت اما چکش خور است و اجازه می دهد تا بدون مراحل اضافه ای، بخیه مستقیما در عضلات کاشته‌شود. علاوه بر اینها این ماده کمتر ساینده و تحریک‌ کننده است. پلی اتیلن همچنین امکان قرار دادن یک پایه حرکتی تیتانیومی را فراهم می کند که ایمپلنت را به پروتز پیوند می دهد، به همان روشی که میخ برای ایمپلنت های هیدروکسی آپاتیت استفاده‌می شود.

پروتز چشم

پروتز چشم

پلی اتیلن متخلخل به آسانی در دسترس و مقرون به صرفه است. همچنین می تواند به راحتی اصلاح می شود و هر نقصی را بر طرف می کند. پلی اتیلن متخلخل PP نیازی به پوشش ندارد به همین دلیل مشکلات مربوط به ایمپلنت هیدروکسی آپاتیت را ندارد.

ایمپلنت اوربیتال مخروطی (COI) و ایمپلنت مداری مخروطی چند منظوره (MCOI)

coi دارای عناصر مختلفی از جمله سطح قدامی صاف، برجستگی عالی و انال های از پیش ساخته شده برای عضلات می باشد که در یک شکل مخروطی کلی گنجانده‌شده و باعثمی شود سوزن بخیه براحتی در ان قرار گیرد و سطح قدامی کاملا بسته شود. علاوه بر این، این ایمپلنت دارای یک شیار کمی فرورفته برای رکتوس فوقانی و یک برآمدگی برای پر کردن فورنیکس فوقانی است.

جدیدترین مدل ایمپلنت، مخروطی مداری چند منظوره (MCOI) است که برای رسیدگی به اربیت آنوفتالمیک بعد از عمل که  باعث ایجاد ناهنجاری‌های حفره از جمله انوفتالموس و جمع شدن پلک فوقانی می شود طراحی شده است. تمامی موارد بیان شده بر اساس تحقیقات می باشد و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مراجع این محتوا مراجعه کنید.

چه زمانی چشم نیاز به پروتز دارد؟

بسیاری از بیماران دارای اختلالات مادرزادی چشم، سرطان یا تومور یا سرطان های زمان کودکی مثل رابدومیوسارکوم یا رتینوبلاستوما مبتلا می باشند یا حتی ممکن است در اثر سانحه ای در کودکی چشمشان آسیب دیده‌ باشد یا ممکن است بسیاری از افراد دچار سوختگی و یا تصادف شده باشند که هر کدام از این موارد نیاز پروتز چشم اربیتال سیلیکونی دارند.

پروتز چشم اربیتال سیلیکونی زمانی اتفاق می افتد که  کره چشم و پلک ها نیاز به پوشانیدن داشته باشند یا حتی ممکن است ابرو ها، قسمتی از پیشانی، بینی یا گونه را نیز شامل بشود. چشم مصنوعی را که شامل کره چشم است از اکریلیک (پلاستیک) و پلک ها و بافت اطراف آن را از سیلیکون می سازند و با تقلید از نوع بافت، رنگ و شفافیت پوست، ظاهری کاملا طبیعی  به بیمار می دهد.

ایا آب مروارید چشم باعث می شود فرد به پروتز چشم روی آورد؟

یکی از بیماری های شایع چشمی در میان انسان ها، آب مروارید است. در اثر این بیماری، عدسی چشم، تیره و کدر می شود که آن نیز موجب شده تا فرد دید واضح و روشنی نسبت به محیط اطراف خود نداشته باشد. عدسی چشم، در مرکز کره چشم قرار گرفته و باعث می شود که نور روی شبکه متمرکز شود. وقتی که تمرکز نور روی شبکیه کاهش پیدا می کند، تاری چشم اتفاق می افتد. اگر فرد برای درمان بیماری خود به پزشک مراجعه نکند بینایی خود را از دست می دهد در این صورت بهتر است با کلینیک تخصصی بیناسا همراه شده و از تجربه پزشکان ما برای بهبودی وضعیت چشم خود استفاده کنید.

روش های جراحی چشم

جراحی چشم مصنوعی معمولا ابن روش ها را شامل می شود:

  • بیمار را بیهوش میکنند.
  • پریتومی ملتحمه را باز میکنند.
  • فاسیای تنون قدامی را از صلبیه جدا میکنند.
  • بخیه ها را از ماهیچه های راست روده عبور میدهید.
  • عضلات رکتوس را از کره چشم خارج می کنند.
  • کره را می چر خانند  وبه سمت بالا هدایت میکنند.
  • برای تجسم عصب بینایی، کپسول تنون را باز می کنند.
  • رگ های خونی لازم را می سوزانند.
  • اعصاب را تقسیم می کنند.
  • چشم را بر می دارند.
  • هموستاز با کوتر یا فشار دیجیتال ایجاد می شود.
  • ایمپلنت اربیتال را وارد می کنند.
  • در صورت لزوم (هیدروکسی آپاتیت) ایمپلنت را با مواد آن می پوشانند.
  • عضله را (در صورت امکان) به طور مستقیم (PP) یا غیر مستقیم (HA) به ایمپلنت می چسبانند.
  • در صورت لزوم در مواد بسته بندی فنسترهایی ایجاد می کنند.
  • برای ایمپلنت های HA سوراخ های 1 میلی متری را به عنوان محل درج عضله ایجاد می کنند.
  • فاسیای تنون را روی ایمپلنت می کشند.
    صورت تنون را در یک یا دو لایه میبندند.
  • ملتحمه را بخیه می زنند.
  • کانفورمر چشمی را به صورت موقت قرار میدهند تا پروتز را (بعد از 4 تا 8 هفته) قراردهند.
  • پس از عروق ایمپلنت، می توان‌برای قرار دادنمیخ در چشم مصنوعی اقدام کرد.
برخی از بهبودیافتان

کلینیک پزشکی بیناسا

مراقبت از پروتز چشم 

قبل از اینکه وارد نکات مهم مراقبت از پروتز چشم شویم حتما این نکته را به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده یا دست زدن‌به پروتز چشم حتما از قبل دستهایتان را بشویید و تمیز نگهدارید. محیط اطراف خود را بررسی کنید چرا که اگر پروتز از دستتان افتاد به چشم مصنوعیتان آسیب وارد نشود. تا جایی که میتوانید پروتز چشمتان را در نیاورید مگر به توصیه دکتر باشد یا پروتز چشم نیاز به تمیزکردن داشته باشد. دست زدن زیاد به پروتز چشم باعث ایجاد حساسیت، سوزش کاسه‌چشم و التهاب میشود.

چگونگی مراقبت از پروتز چشم 

در طول استفاده از پروتز چشم ممکن است روی سطح پروتز پروتئین و رسوباتی بنشینند. به همین علت به شما توصیه می شود که هر 2 یا 3 هفته یکبار پروتز چشم را تمیز کنید.

از هر محلولی برای تمیز کردن پروتز چشم نباید استفاده‌کنید چرا که منجر به آسیب رساندن به آن میشوید. با انگشتان خود پروتز را در آبگرم قرار دهید و آن را تمیز کنید و بعد با دستمال تمیز و نرم آن را خشک کنید.

گاهی اوقات چشم مصنوعی در اثر قرار گرفتن در گرد و غبار، باد کولر، رطوبت، داشتن آلرژی یا حسایت در خشکی، هنگام شنا کردن یا در مسافرت های هوایی چشمتان دچار خشکی و سوزش در هنگام چشمک زدن‌شوید. از این رو می توانید از روان کننده های سیلیکونی برای چشم مصنوعی خود استفاده کنید. استفاده از اشک مصنوعی هم می تواند در تمیز کردن چشم مصنوعی تاثیر فراوانی داشته باشد.

هر 6 ماه یکبار نیز برای جلا دادن‌پروتز خود اقدام کنید و با دکتر خود در ارتباط باشید.

پروتز چشم در تهران

پروتز چشم در تهران

چگونگی مراقبت از بافت چشم

کسانی که از چشم مصنوعی استفاده میکنند نسبت به چشم طبیعی در معرض آسیب های چشمی بیشتری هستند و معمولا بیشتر دچار تراوش مایعات از چشم میشوند. از این جهت استفاده از داروهای آنتی بیوتیک یا استروئید ها می تواند به کاهش علائم افراد کمک کند. اما اگر نگران بافت چشم خود هستید حتما به پزشک خود مراجعه کنید

عینک محافظ

بیمارانی که دارای چشم مصنوعی یا پروتز چشم هستند توصیه می شود که از لنز های محافظ پلی کربنات استفاده کنند. در هنگام فعالیت های ورزشی یا هر فعالیت دیگری که منجر به تحرک زیاد شما می شود از عینک های محافظ مخصوص ورزش استفاده کنید.

نکات مهم در مورد مراقبت از پروتز چشم

  • قبل از دست زدن‌به پروتز چشم حتما دستان خود را بشورید و تمیز کنید.
  • محیط اطراف خود را کامل بررسی کنید چون ممکن است بصورت اتفاقی پروتز از دستتان بیافتد و به چشم مصنوعی آسیب وارد شود.
  • دست زدن‌ بیش از حد به پروتز باعث مشکلاتی مثل سوزش، تراوش مایعات ازچشم میشود، بنابراین بدون تجویز پزشک به پروتز دست نزنید.
  • برای تمیز کردن پروتز چشم از هر ماده ی شوینده ای استفاده نکنید.
  • هر 6 ماه یکبار پروتز چشم خود را برای تراشکاری ببرید.

استفاده از روان کننده های چشمی بعد از ساخت پروتز چشم چه لزومی دارد؟

برخی کسانی که پروتز های چشم استفاده و نصب می کنند، با مشکلات و عوارضی درگیر می شوند. از جمله این عوارض می توانیم به اینها اشاره داشته باشیم:

  1. به وجود امدن مشکل در زمان پلک زدن
  2. خشکی چشم
  3. سوزش چشم

معمولا، گردوغبار موجود در محیط، باد، تهویه مطبوع و زندگی کردن در شهرهایی که از نظر وضعیت آب و هوایی در شرایط خوبی نیستند باعث می شوند که رطوبت جلوی پروتز چشم، تبخیر شده و فرد با مشکلاتی که در بالا اشاره کردیم، بیشتر درگیر شود. در ضمن، تغییرات بدن و آلرژی هم می تواند باعث افزایش خشکی این نوع پروتز شود. برای آنکه این خشکی کاهش پیدا کند قطره های روان کننده توسط پزشکان تجویز می شود.

پروتز چشم

پروتز چشم

روش استفاده از روان کننده های چشمی برای پروتز چشم

به این منظور، بهتر است یک قطره از روان کننده را روی نوک انگشتی که به خوبی شسته اید، بریزید و خیلی آرام و آهسته روی پروتز بکشید. سپس، چشم را بسته و پوست تان را با دستمالی که کاملا تمیز است، پاک کنید. قطره هایی که مبتنی بر آب هستند نیز می توانند به شما کمک کنند تا روان کنندگی چشم مصنوعی تان افزایش و خشکی آن کاهش پیدا کند. توصیه می کنیم برای دریافت قیمت پروتز چشم و نصب پروتزهایی که بالاترین کیفیت را دارند به کلینیک بیناسا مراجعه کنید.

ساخت چشم مصنوعی

چشم مصنوعی یا پروتز چشم نوعی عضو مصنوعی می باشد که جایگزین چشم آسیب دیده می گردد. عموما چشم هایی که به دلایل مختلف آسیب دیده اند می بایست تخلیه شوند و این سبب از بین رفتن زیبایی ظاهری اولیه می گردد. برای حل مشکل می توان از چشم مصنوعی استفاده کرد. پیش از این برای ساخت چشم مصنوعی از شیشه استفاده می شد اما این روزها از اکریلیک چشم مصنوعی استفاده می شود. 

نوعی از پروتزهای چشم، یک پوسته سخت بسیار نازک است که پوسته صلبیه نامیده می‌شود که می‌تواند بر روی یک چشم آسیب دیده بدون عمل تخلیه گذاشته شود. سازندگان پروتزهای چشم به عنوان اکولاریست‌ها یا پروتزیست‌ها شناخته می‌شوند. سازندگان چشم مصنوعی تحصیلات در رشته ارتز و پروتز (اعضای مصنوعی و وسایل کمکی) دارند. پروتز چشم قوه بینایی را فراهم نمی‌کند، بلکه نوعی پروتز زیبایی است. کسی که از چشم مصنوعی استفاده می‌کند در سمت چشم آسیب دیده نابینا بوده و دید تک‌چشمی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت چشم مصنوعی می توانید به وب سایت ویکی پدیا مراجعه کنید و اطلاعات کافی را کسب کنید. یکی از بهترین مراکز ساخت چشم مصنوعی در تهران کلینیک بیناسا می باشد که نمونه کارهای این مجموعه نمایانگر کیفیت کار می باشد.

آیا عموم مردم متوجه پروتز چشم شما می شوند یا خیر؟

یکی از نگرانی هایی که در مورد چشم های مصنوعی وجود دارد این است که آیا بقیه متوجه می شوند ما چشم مصنوعی را نصب کرده ایم یا خیر. به غیر از مواردی مانند حدقه چشم و وضعیت پلک های چشم، اینکه ساخت پروتز چشم به چه شکلی انجام شده باشد نیز روی وضعیت این چشم های مصنوعی و طبیعی به نظر آمدن آنها تاثیر دارد. هر قدر در ساخت چشم مصنوعی، ریزه کاری ها و جزئیات بیشتری رعایت شده باشد، آن پروتز نیز طبیعی تر به نظر می آید. در کلینیک بیناسا که با توجه به استانداردهای روز دنیا، چشم مصنوعی را می سازند اینکه پروتز ساخته شده شباهت زیادی به چشم مصنوعی فرد داشته باشد اصلا چیز عجیب و دور از انتظاری نخواهد بود.

هزینه  خرید پروتز چشم

.هزینه پروتز چشم شامل دو مرحله می باشد، ابتدا هزینه های مربوط به جراحی تخلیه چشم که بر اساس بیماری هر فرد متفاوت می باشد. در هنگام جراحی آرام بخش موضعی یا بیهوشی عمومی انجام میشود و بستگی به نوع عمل جراحی و بیماری دارد که چه مدت زمان جراحی طول بکشد اما به صورت معمول می توانیم بگوییم بین 1 تا 2 ساعت طول خواهد کشید. احتمال بستری شدنتان به مدت یک هفته وجود دارد اما باز هم به تشخیص دکتر پزشک خواهد بود. پس از 2 تا 3 ماه بعد از جراحی چشم، براساس شرایط ظاهری بیمار، چشم مصنوعی متناسب با چهره فرد ساخته‌می شود.

پروتز چشم

پروتز چشم

آیا حالت چشم فرد روی قیمت پروتز چشم تاثیر می گذارد؟

عوامل متفاوتی را می توان نام برد که روی قیمت پروتز چشم تاثیر می گذارد. یکی از این عوامل، حالت چشم فرد است.  اگر حالت چشم فرد به شکلی باشد که باعث شود مراحل ساخت پروتز طولانی تر شود، در این صورت، قیمت پروتز چشم افزایش پیدا می کند. برای مثال، اگر پلک ها و حدقه چشم فرد در شرایط خوب و نرمالی باشند، خیلی سریع و طی یک مرحله می توان چشم مصنوعی را ساخت و در اختیار فرد قرار داد. به این صورت، چشم مصنوعی ساخته شده بیشترین تطابق و هماهنگی را با چشم طبیعی فرد دارد.  از آنجایی که ساخت پروتز چشم باید با وسواس و دقت بیشتری صورت گیرد، اگر پلک ها افتاده باشند، دچار پارگی شده باشند، عمل های جراحی نامناسبی در گذشته روی چشم انجام شده و ناهنجاری هایی در حدقه مشاهده شود، نتیجتا قیمت نیز افزایش چند برابری خواهد داشت و بیمار مجبور است برای ساخت چشم مصنوعی هزینه بیشتری را بپردازد. اگر با وجود همه مشکلاتی که در اینجا نام بردیم، می خواهید در مورد قیمت و هزینه نصب پروتز چشم اطلاعات بیشتر و دقیق تری به دست آورید به کلینیک بیناسا مراجعه کنید.

بهترین مرکز ساخت پروتز چشم در تهران کجاست؟

اگر در تهران  زندگی می کنید و پزشک تشخیص داده است که چشم شما باید تخلیه شود، باید به پزشک معتبر و با تجربه اقدام کنید ،و قطعا اولین گزینه ای که به آن فکر می کنید مراجعه کردن به بهترین مرکز ساخت پروتز چشم درتهران  است. کلینیک تخصصی پروتز چشم بیناسا همراه شما است تا بهترین و مطمئن ترین درمان را در کنار ما داشته باشید. جهت مشاوره با مشاوران با تجربه ما در تماس باشید.

با گذشت سال ها تحول در ساخت چشم مصنوعی، امروزه‌کارآمدترین و با کیفیت ترین چشم های مصنوعی در بهترین مرکز ساخت پروتز چشم ساخته میشود که به بیماران مشاوره رایگان هم می دهند. برخی از بیماران می توانند از چشم های مصنوعی از قبل تولید شده استفاده‌کنند که قطعا هزینه کمتری نسبت به‌ساخت چشم مصنوعی دارد. موادی که در ساخت چشم مصنوعی بکار گرفته‌شده‌است باید بادوام و قابلیت شستشو و استفاده‌مجدد را داشته‌باشند. علاوه بر اینها از نظر ظاهری نیز مطابق با رنگ چشم بیمار در قسمت لنز، سایز، اندازه و حفره چشم باشد.

بهترین دکتر متخصص چشم مصنوعی

زمانی که فردی دچار بیماری میشود، به سراغ پزشک می رود. پزشکان بیشماری با تخصص های فوق العاده وجود دارند که با جان و دل در خدمت مردم هستند و انها را با صبوری و درستی راهنمایی می کنند و بیماری های انان را معالجه میکنند. بیماران بسته‌ به بیماری خود بدنبال بهترین دکتر متخصص میگردند، شما میتوانید با جستجو در این سایت دکتران فوق العاده ای را پیدا کنید.

بهترین مرکز ساخت پروتز چشم 

بسیاری از بیماران به دنبال بهترین مرکز ساخت پروتز چشم میگردند که به انها مشاوره رایگان و اطلاعات کافی درمورد پرونز چشم دهد. امیدواریم بامطالعه این مقاله اطلاعات کافی از پروتز چشم و قیمت ساخت چشم مصنوعی بدست آورید تا با پروتز چشم احساس رضایت بیشتری نسبت به خود داشته باشید. کلینیک بیناسا یکی از بهترین مرکز ساخت پروتز چشمی مصنوعی می باشد که امکان مشاوره‌رایگان را نیز برای شما به ارمغان آورده‌است.

بهترین مرکز ساخت پروتز چشم مصنوعی

بهترین دکتر پروتز چشم در تهران

چشم ناحیه ای حساس از بدن است اما ممکن است به دلیل حوادث و یا حتی مادرزادی مشکلاتی برای آن پیش آید که مجبور به تخلیه چشم و یا استفاده از چشم مصنوعی باشید. در این حالت لازم است که به یک متخصص چشم مراجعه کنید. اما بهترین دکتر پروتز چشم در تهران کیست؟ برای ساخت چشم مسنوعی می بایست به پزشکی مراجعه کنید که دارای تجربه کافی باشد تا بتوانید بهترین نتیجه درمان را دریافت کنید.

 

پروتز چشم چگونه در جای خود نگهداری می شود؟

چشم مصنوعی توسط پلک‌ها و با جای‌گذاری مناسب در قسمت پشت پروتز نگه داشته می‌شود.

هر چند وقت یکبار باید پروتز چشم را تمیز کرد؟

بر خلاف باور عمومی، پروتز معمولاً نیازی به تمیز کردن بصورت روزانه یا برداشتن در شب‌ها ندارد. چشم پزشک توصیه‌هایی را در مورد چگونگی تمیز کردن پروتز و دفعات جلا دادن پروتز به شما خواهد کرد. هنگامی که پروتز را برای تمیز کردن برمی‌دارید، به یاد داشته باشید که آن را در اسرع وقت در کاسه چشم قرار دهید تا از این ناحیه محافظت شود.

پروتز چشم چقدر ماندگاری دارد و هرچند وقت یکبار باید تعویض کرد؟

به طور معمول، یک چشم مصنوعی حدود 5 سال طول می‌کشد تا تعویض شود. تغییرات بافتی در کاسه چشم، رشد آناتومیکی و تجزیه‌ی اکریلیک دلایل اصلی برای تعویض آن هستند. با توجه به جهش‌های رشدی، پروتزها در کودکان بعد از ۳ تا ۴ سال باید تعویض شوند.

آیا ورزش کردن در حال استفاده از پروتز چشم امکان پذیر است؟

استفاده از چشم مصنوعی مانع فعالیت شما در بیشتر ورزش‌ها نخواهد شد. با این حال، در صورت امکان باید از عینک ایمنی مخصوص ورزش استفاده شود. خصوصاً هنگام شنا کردن که در حین آن باید همواره از عینک شنا استفاده کنید.

 
بهترین مرکز پروتز چشم در تهران کجاست؟

یکی از بهترین کلینیک هایی که در زمینه پروتز چشم فعالیت می کند و کیفیت کاری بالایی دارد پروتز چشم بیناسا می باشد که می توانید برای تخلیه چشم و یا سفارش پروتز چشم به این مجموعه مراجعه کنید.

 

32 نظر در “بهترین مرکز ساخت پروتز چشم + مشاوره رایگان

  1. سعادت گفت:

    بهترین دکتر پروتز هستن خیلی از کارشون راضی بودم

  2. هاجر گفت:

    دکتر قهاری یکی از بهترینا هستن چشم چپ من آسیب دیده بود عمل تخلیه و پروتز چشم انجام دادم پیششون

  3. مه لقا گفت:

    بسیار عالی ممنون از مطالب خوبتون. چجوری می تونم بوت بگیرم

  4. هدی گفت:

    دکتر قهاری یکی از بهترین پزشکان حاذق در زمینه پروتز چشم هستن همینجا خواستم از زحماتشون تشکر کنم. هدی

  5. سارا گفت:

    دکتر بسیار عالی و با تجربه ای هستن من بسیار زیاد از ایشون راضی هستم و هنوز هم برای مشاوره های درمانی ام به من کمک می کنند و پیگیری بسیار زیادی دارند.

  6. مهلا گفت:

    بسیار بسیار راضی هستم.

  7. ابوالفضل گفت:

    من واقعا نمیدونم چجوری از شما تشکر کنم

  8. شهره گفت:

    کلینیک بسیار ماهر و تخصصی هستن حتما معرفی کنید

  9. سیما گفت:

    بهترین پروتز های چشم رو شما دارید واقعا خیلی ممنونم که به مادر من کمک کردید

  10. یاشار گفت:

    بسیار عالی هستن ایشون دکتر بسار ماهر و متخصص

  11. سامان گفت:

    واقعا دکتر عالی و بسیار حرفه ای هستن

  12. شمس گفت:

    من هنوز به ایشون مراجعه میکنم و دوره درمانی بسیار خوبی را با ایشان گذراندم

  13. شهریار گفت:

    ممنون از کلینیک تخصصی خوبیتون

  14. نورا گفت:

    واقعا هم پرسنل هم دکتر عالی بودن ممنونم

  15. نیما گفت:

    من پروتز چشمم رو اینجا گذاشتم و عالیییه خیلی راضیم

  16. جهانگیر گفت:

    به همه توصیه میکنم که به این کلینیک ماهر مراجعه کنید.

  17. شیدا گفت:

    واقعا ممنونم از خدمات خوبتون.

  18. معصومه گفت:

    ار همه پرسنل ممنونم و از دکتر عزیز که بسیار ماهر هستن

  19. نسیم گفت:

    واقعا راضی بودم ممنون

  20. مینا گفت:

    دکتر بسیار حرفه ای هستن

  21. محمد گفت:

    ممنونم از کیلینیک

  22. ناهید گفت:

    این کلینیک و دکتر عالین

  23. نصیر گفت:

    حرفه ای و بینظیر هستید

  24. فرحناز گفت:

    ممنونم بابت خدمات خوبتون

  25. حمید گفت:

    متخصص فوق حرفه ای هستید.

  26. سیمین گفت:

    واقعا راضی بودم و حتی خواهرم رو به این کلینیک اوردم

  27. اکبر گفت:

    دکتر حرفه ای ممنونم ازتون

  28. مونا گفت:

    من واقعا راضیم هر هفته ویزیت میشم و دکتر خیلی حرفه ای من رو معاینه میکنه

  29. مریم گفت:

    ممنونم از خدمات عالی که دارید

  30. نیما گفت:

    مادر من از بیماری چشم واقعا رنج میبرد دکتر توی یههفته بیماری رو از بین بردن

  31. شمیم گفت:

    پروتز ها عالی هستن و بهترین جنس رو استفاده میکنند.

  32. ناهید گفت:

    خدمات و پرسنل عالی بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *