دسته بندی نشده, مقالات

بیماری های چشم شایع در کودکان

بیماری های چشم شایع در کودکان
نکات مراقبتی پروتز چشم

بیماری های چشم شایع در کودکان را می شناسید؟ کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است با مشکلات چشمی روبرو شوند و مجبور به مراجعه به پزشک شوند. عموما بیماری چشمی که در کودکان با تولد زودرس دیده می شود آب مروارید، کدر بودن عدسی، گلوکوم، افزایش فشار چشم کودک، انحطاط شبکیه، سرطان شبکیه، رتینوپاتی دیابتی، اختلالات عدسی و ... می باشد. 

در برخی از موارد نیز ممکن است به صورت مادرزادی و یا در اثر سانحه کودک یک چشم خود را از دست داده باشد و مجبور به تخلیه چشم و یا استفاده از پروتز چشم شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های چشم شایع در کودکان با بیناسا همراه باشید.

بیماری های چشم شایع در کودکان

تنبلی چشم یا آمبولی

یکی از بیماری های چشم شایع در کودکان تنبلی چشم می باشد که این اختلال باعث می شود چشم کودک سالم باشد ولی دید او کم شود. سیر تکاملی چشم در کودکان تا 9 سال می باشد و اگر پس از 9 سال دید کاملی از اطراف نداشته باشد چشم دچار مشکل شده است و برای رفع مشکل می بایست به پزشک مراجعه کنید.

شایع‌ترین علل تنبلی چشم عبارتند از انحراف چشم، ناسازبینی (نابهنجاری شکست نور در چشم ، قدرت تمرکز نادرست)، پتوز (افتادگی پلک فوقانی) و آب مروارید (تاری یا کدورت عدسی چشم). تنبلی چشم در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث ضعف شدید بینایی شود. درمان تنبلی چشم با بستن چشم و یا عینک انجام می‌شود. در صورت شروع درمان در سنین پایین، بینایی اغلب بهبود می‌یابد.

بیماری های چشم شایع در کودکان

بیماری های چشم شایع در کودکان

انسداد مجرای اشکی یا پیفوریا

در صورتی که مجرایی که اشک از آن خارج می شود مسدود شود فرد دچار انسداد مجرای اشکی شده است و اشک وارد حلق نمی شود و از کنار چشم سرازیر می شود. در برخی از موارد این مشکل به خودی خود برطرف می شود و نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. اما در صورتی که پس از یک سالگی همچنان مشکل پابرجا بود نیاز به یک جراحی کوچک برای حل شدن دارد.

گلوکوم مادرزادی

نوعی بیماری نادر که به آن آب سیاه نیز گفته می شود جزو بیماری های چشمی شایع در کودکان است. این بیماری در همان سال اول بعد از تولد تشخیص داده می شود. از علائم این بیماری می توان به اشک ریزش، انقباض های پلکی و ترس از نور اشاره کرد.

نشانه های بیماری چشمی کودکان

مالش مداوم چشم، موقعیت غیر طبیعی چشم و استرابیسم، پوشاندن یک چشم هنگام مشاهده تلویزیون یا اجسام دور، نزدیک کردن اشیا و کتاب هنگام نگاه کردن، چشمک زدن زیاد و غیر طبیعی، قرمزی چشم، آبریزش چشم، خارش چشم، و سردرد، سرگیجه و تهوع پس از مطالعه یا تماشای تلویزیون از مهمترین نشانه‌های مشکلات بینایی در کودکان هستند.

اگر به بیماری های چشمی کودکان خود مشکوک هستید حتما آنها را مورد معاینه قرار دهید. اگر کودک هر یک از علائم زیر را داشته باشد باید به چشم پزشک مراجعه کنید:

  • یک یا هر دو مردمک ظاهری غیرمعمول یا سفید داشته باشند – این مساله ممکن است در عکس‌‌هایی که از کودک می‌گیرید مشخص شود
  • وجود آب ریزش یا ترشح دائمی از چشم‌های کودک
  • به نظر برسد یکی از چشم‌ها غالبا دچار چرخش و انحراف است و یا این که چشم‌ها به خوبی حرکت نکنند
  • حساسیت شدید به نور یا تشعشع
  • سر کودک همیشه کج است یا به یک طرف چرخیده است
  • کودک نزدیک به تلویزیون می‌نشیند و یا کتاب یا پازل را به فاصله بسیار نزدیک به چشم خود نگه می‌دارد
  • چشم‌های کودک شما یکسان به نظر نمی‌رسند (برای مثال ، یک چشم بزرگتر از چشم دیگر باشد)

کلینیک بیناسا

در بخش پیشین در مورد بیماری های چشم شایع در کودکان به بحث و بررسی پرداختیم. گاها مشاهده شده است که کودکان به دلیل حوادث بینایی خود را از دست داده اند و به تشخیص پزشک می بایست چشم را تخلیه کنند تا عفونت نکند. پس از عمل تخلیه چشم بیمار ممکن است ظاهر نامناسبی پیدا کند و زیبایی طبیعی خود را از دست بدهد. در این حالت با استفاده از پروتز چشم می توانید این ظاهر زیبا را به کودکان خود بازگردانید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله پروتز چشم کودکان را مطالعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *