دسته بندی نشده, مقالات

انواع روش های تخلیه چشم

انواع روش های تخلیه چشم
انواع روش های تخلیه چشم

انواع روش های تخلیه چشم کدام است؟ همانطور که در بخش های پیشین اشاره شد دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود فرد مجبور به تخلیه چشم شود. انواع بیماری ها از قبیل سرطان، حوادث و یا حتی بیماری های مادرزادی می تواند باعث عمل تخلیه چشم شود. در این شرایط جراحی تخلیه چشم و استفاده از پروتز چشم یکی از بهترین راه ها برای بازگردانی زیبایی ظاهری می باشد. 

پروتز قدمت طولانی دارد و این عمل به چندین هزار سال گذشته باز می گردد که در شهر سوخته دیده شده است. با صلاح دید پزشک معالج می توانید درصد آسیبی که به چشم وارد شده را بررسی کنید و یکی از انواع روش های تخلیه چشم را استفاده کنید.

انواع تخلیه چشم

عمل جراحی تخلیه چشم به منظور خارج کردن کل ساختارهای چشم و تخلیه کامل حدقه چشم انجام می‌شود. البته عضلاتی که به بیرون کره چشم متصل هستند و حرکت آن را کنترل می‌کنند و بافت‌های دیگر دور چشم که داخل حدقه استخوانی جمجمه قرار دارند، در جای خود باقی می‌مانند.

بطور کلی سه روش برای تخلیه چشم در جهان بکار برده می شود:

  • تخلیه داخل کره چشم و خروج محتویات داخلی (اویسراسیون)
  • خروج کامل کره چشم (انوکلئاسیون)
  • تخلیه کل حدقه، شامل چشم، عضلات و سایر بافتها (اگزانتراسیون)

هر کدام از انواع تخلیه چشم در موارد خاصی انجام می‌شود که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را خواهند داشت. در مجموع دو روش اول شایع بوده و در جامعه با آن برخورد داریم. روش سوم فقط در موارد نادر مانند تومورهای بدخیم خارج چشمی انجام مى‌شود.

انواع روش های تخلیه چشم

انواع روش های تخلیه چشم

انواع روش های تخلیه چشم

روش اول(Evisceration):

بخشهای داخلی به غیر از ماهیچه های خارجی اتصال دهنده اطراف حدقه چشم، مانند عنبیه و قرنیه خارج خواهد شد.در این روش معمولا صلبیه چشم هم باقی می‌ماند و یک پروتز تک لایه برای این بیماران قرار داده خواهد شد. از مزایای اصلی این روش می‌توان گفت بدلیل نوع برش ایجاد شده روی سطح چشم، از نظر ظاهری اختلال کمتری در زیبایی چهره فرد ایجاد خواهد شد وحرکت چشم پس از گذاشتن پروتز در کارسه چشم، افزایش خواهد یافت. از این روش اغلب برای بیمارانی استفاده می‌شود که برایشان زیبایی ظاهری اهمیت بسیار بالایی دارد. اما این روش خالی  از عیب نبوده و احتمال بروز افتالموسکوپی سمپاتیکی در آن بسیار بالا خواهد بود.

روش دوم Enucleation

حذف کره چشم به طوری که ماهیچه‌های خارج بافت بینایی جدا شده اند و ایمپلنت کروی یا بافت چربی وصل خواهند شد. علت ها: تومورها، عفونت‌ها، درد شدید ناحیه چشم، نابینایی و ضربه های روحی شدید. یک چشم مصنوعی به دنبال این جراحی مورد نیاز است.

روش سوم Exenteration

این روش شامل خارج نمودن محتویات کاسه چشم ازجمله بافت چربی، ماهیچه و دیگر ساختارهای مجاور می‌باشد. حتی پلک‌ها هم ممکن است در موارد سرطان پوست و عفونت وخیم برداشته شوند. در این روش یک پروتز همراه با بخش هایی از پوست صورت که از بین رفته اند، باید طراحی و نصب شود.

یک مثال برای این روش، کارسینوم سلولهای سنگ‌فرشی در سینوس های پارانازال، پوست و ملتحمه همراه با دیگری عمیق اوربیت است. Exenteration در موارد وسیع تر شامل برداشتن تمام بافتهای اوربیت و رزکسیون استخوانهای اوربیتال می باشد.

کدام روش جراحى تخلیه چشم مناسب شما است؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، روش تخلیه چشم به شرایط و میزان آسیب وارد شده به چشم بیمار بستگی دارد. اگر بتوان بدون تخلیه، روى چشم خود فرد پروتز را نصب کرد، بهترین ظاهر و بیشترین دامنه حرکت پروتز را خواهیم داشت. پس از آن اویسراسیون و در نهایت انوکلئاسیون پیشنهاد می شود که باید به این دو نکته توجه داشت که در این روش ها کمترین میزان حرکت پروتز را وجود داشته و از نظر ظاهری نیز از مقبولیت کمتری بر خوارد هستند.

بهترین پزشک برای عمل تخلیه چشم

از پروتز چشم عموما برای جایگزین چشم های آسیب دیده استفاده می شود که می تواند اعتماد به نفس فردی اسیب دیده را بازگرداند. به علاوه پوشیدن و نگهداری از آن بسیار آسان می باشد. یکی از بهترین کلینیک های جراحی و پروتز چشم مصنوعی کلینیک بیناسا می باشد که می توانید برای دریافت نوبت و یا کسب مشاوره با شماره های درج شده در انتهای سایت تماس بگیرید.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *