مقالات

انواع روش ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن

روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن
روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن

آیا با انواع روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن آشنایی دارید و می دانید پروتزهای پیش ساخته و سفارشی چه کاربردهایی دارند؟

استفاده از انواع روش های ساخت پروتز چشم با توجه به گستردگی نیاز به بازسازی زیبایی چشم و فاکتورهای دیگری مانند نوع مواد اولیه یا جنس آن ها، می تواند نقش تعیین کننده ای در هزینه لازم برای ساخت آن ها یا جراحی پروتز داشته باشد.

 

روش ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن

روش ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن

برای همین است که ممکن است برخی از افراد سوالات متعددی در مورد روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن داشته باشند.

در ادامه تلاش خواهد شد تا نگاه کوتاهی به این موضوع و دلایل یا روش های استفاده از چشم مصنوعی داشته باشیم.

شما می توانید در صورت نیاز به آگاهی بیشتر با بیناسا کلینیک به عنوان یکی از مراکز تخصصی ارائه دهنده خدمات ساخت چشم مصنوعی تماس بگیرید تا راهنمایی های بیشتری در اختیار شما قرار گیرد.

تاریخچه استفاده از پروتز چشم

شاید برای شما جالب باشد که سابقه استفاده از انواع روش های ساخت پروز چشم های مصنوعی توسط انسان به قرن ها پیش باز می گردد. البته در گذشته فناوری های نوین برای ساخت انواع پروتز چشم توسعه نیافته بود و چشم های مصنوعی با مواد اولیه ای مانند خشت ساخته و پس از آن رنگ آمیزی می شدند.

البته پس از قرن ها، با استفاده از مواد شیشه ای امکان ساخت چشم های مصنوعی توسط بشر فراهم شد.

برای همین هنگام بحث درباره روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن باید توجه داشته باشید که روش های ساخت و استفاده از این محصولات به عنوان چشم مصنوعی در گذشته و امروز بسیار متفاوت هستند.

امروزه با استفاده از تکنولوژی های جدیدتر امکان ساخت پروتز چشم با استفاده از ایمپلنت های گرد فراهم شده است. ممکن است بر روی چشم های مصنوعی از لایه ای از مواد اکریلیک قرار گیرد تا بتوان ظاهر بسیار بهتری را با مواد براق رنگی ایجاد کرد.

این چشم می تواند مانند یک چشم طبیعی و کامل که دارای عنبیه و مردمک است به نظر برسد. حتی می توان بخش سفید چشم و رگ هایی که روی کره چشم قرار دارد را بر روی این چشم های مصنوعی شبیه سازی کرد.

تفاوت روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن چیست؟

در ادامه تلاش شده است تا با اشاره به افرادی که بیشترین نیاز به خدمات استفاده از چشم های مصنوعی را دارند به تفاوت های روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن به طور جامع تری پرداخته شود:

  • استفاده از پروتز چشم برای افرادی که به طور مادرزادی کور هستند.

ممکن است برخی از افراد بنا به دلایل مختلف، از زمان تولد به طور مادرزادی کور بوده باشند. این افراد اگر نیاز به استفاده از پروتز چشم داشته باشند، باید از نوعی از پروتز با نام اسکرال شل استفاده کنند.

ضخامت این پروتزها می تواند نیم تا دو میلی متر باشد و خواهد توانست به افرادی که از بدو تولید نابینا بوده اند کمک کند تا ظاهر بهتری داشته باشند. البته در صورتی که چشم به دلیل ضربات خارجی نابینا شده باشد نیز خواهید توانست از این روش برای پروتز چشم استفاده کنید.

  • جراحی تخلیه چشم یا جای گذاری هیدروکسی یا اسفربال
روش ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن

روش ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن

این افراد نیز گروهی دیگر از بیماران هستند که ممکن است پس از تخلیه چشم نیاز به پروتز داشته باشند. در این روش تلاش خواهد شد تا ساخت چشم مصنوعی با توجه به اندازه و شکل چشم دیگر بیمار انجام شود تا تقارن صورت به طور کامل حفظ شود.

  • عفونت چشم

ممکن است برخی از بیماران به علت ابتلا به عفونت چشم، دچار مشکلات جدی و حاد شده باشند. برای همین بدون استفاده از هیدروکسی یا اسفربال و به دلیل مشکلات دیگر چشم آن ها تخلیه شده است. در این افراد ممکن است از نوعی از پروتز استفاده شود که فاقد حرکت بوده و ضخامت بالایی دارند.

  • پروتز کامل

یکی از حادترین روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن که با روش های دیگر متمایز است، پروتز کامل اوربیتال است که وسیع ترین نوع تخلیه چشم در بیماران محسوب می شود.

این بیماران ممکن است مشکلات بسیار حادی داشته باشند که علاوه بر حدقه چشم، مژه ها و پلک یا حتی بخش های اطراف آن را از دست داده باشند. شاید برای شما سوال باشد که چگونه در دنیای مدرن برخی از افراد با این مشکلات مواجه می شوند؟

دلایل متعددی مانند قطع عضو می توانند باعث بروز این مشکل در افراد شوند. البته می توان به سرطان های بدخیم نیز به عنوان یکی از مهم ترین دلایلی که ممکن است نیاز به پروتز کامل چشم را فراهم کند اشاره کرد.

البته در موارد نادر ممکن است عفونت شدید در ناحیه چشم، نیاز به پروتز اربیتال را برای کمک به بیماران ضروری خواهد کرد.

در این موارد بخش هایی که برای بازسازی کردن ظاهر پوست به کار می روند از جنس سیلیکون هستند. البته خود چشم ممکن است با موادی از جنس اکریلیک ساخته شود.

ما در ادامه اشاره ای به نحوه انجام جراحی در روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن خواهیم داشت.

نحوه جراحی پروتز چشم

به طور معمول قبل از استفاده از چشم مصنوعی لازم است تا محتویات چشم برداشته شود. یکی از رایج ترین روش هایی که برای برداشتن چشم بیمار استفاده می شود انوکلیشن است. در این روش ابتدا باید کل کره چشم بیمار برداشته شود (که شامل بخش هایی مانند صلبیه یا قسمت سفید آن است).

پس از آن نیز جراح از ایمپلنت هایی که ساخته شده اند برای جایگزین کردن چشم مصنوعی استفاده خواهد کرد.

  • اویسریشن

در بیان روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن باید اشاره شود که روش اویسریشن بدون نیاز به برداشتن صلبیه چشم خواهد توانست امکان استفاده از ایمپلنت های مداری را در داخل کاسه چشم فراهم کند. با توجه به عدم نیاز به برداشتن صلبیه و بخش سفید داخل چشم، این عمل ساده تر از روشی است که در ابتدای این زیر بخش به ان اشاره شد.

روش ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن

روش ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن

  • اکستنتیریشن

این روش با تخلیه کردن کل کره چشم و محتویات داخل چشم بیمار مانند چربی ها و عضلات انجام خواهد شد. برای همین است که در موارد بسیار حاد از آن استفاده می شود.

برای مثال، در سرطان های بدخیم که باعث درگیر شدن بخش های مختلف چشم شده است از این روش برای پروتز چشم استفاده می شود.

همان طور که در بخش بررسی روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن اشاره شد، این روش با نام پروتز چشم اربیتال نیز شناخته می شود که در آن از پلک مصنوعی نیز استفاده خواهد شد.

کسب اطلاعات بیشتر: جراحی پروتز چشم

توصیه آخر

امروزه از روش های مختلفی برای بازسازی زیبایی ظاهری چهره فرد با ساخت انواع پروتز چشم استفاده می شود. برای همین، در این متن تلاش شد تا به روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن برای افرادی که ممکن است بنا به دلایل مادرزادی، سرطان، وارد شدن ضربه به چشم یا هر دلیل دیگری بینایی خود را از دست داده اند اشاره شود.

شما می توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد روش های نوین درمانی (با استفاده از بهترین چشم مصنوعی پیش ساخته یا سفارشی)، با بیناسا کلینیک تماس بگیرید تا مشاوره های لازم در مورد روش های ساخت پروتز چشم و نحوه استفاده آن در اختیار شما قرار گیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *