دسته بندی نشده, مقالات

پروتز چشم چیست

پروتز چشم چیست؟
پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم چیست؟ چشم مصنوعی چیست؟ این روزها بسیاری از افراد به دنبال پیوند چشم مصنوعی یا پروتز چشم هستند و شاید برای شما هم سوال باشد که پروتز چشم چیست؟ اگر اطلاعاتی در مورد چشم مصنوعی ندارید و علاقه مند به کسب اطلاعات در این زمینه می باشید می توانید در این مقاله با کلینیک بیناسا همراه ما باشید.

این روزها پروتز چشم بسیار مورد توجه واقع شده است چرا که در این زمینه علم بسیار پیشرفت کرده است و پروتزهایی که در ایران استفاده می شود بسیار مشابه چشم طبیعی است. ممکن است برای شما هم سوال باشد پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم یا چشم مصنوعی وسیله یا چیزی است که به جای چشم از دست رفته و یا تغییر شکل داده از ان استفاده می شود تا شکل ظاهری طبیعی خود را بدست آورید. در بسیاری از موارد مانند ضربه، عفونت، مشکل مادرزادی و … مشاهده شده است که افراد بینایی یکی از چشم های خود را از دست داده اند و در نتیجه شکل ظاهری نامطلوبی برای فرد ایجاد شده است. با استفاده از چشم مصنوعی و یا پروتز چشم به راحتی می توانید زیبایی اولیه خود را بدست آورید.

این نوع پروتز از دسته پروتزهای زیبایی محسوب می شود و صرفا برای محافظت از باقی مانده چشم و ایجاد ظاهری فردی درست شده است. پروتز چشم هیچگونه عملکردی مانند چشم طبیعی انسان ندارد و بینایی پیشین را نمی توان با استفاده از چشم مصنوعی بازگرداند.

پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم چیست؟

برای ساخت پروتز چشم به کجا مراجعه کنیم؟

برای ساخت چشم مصنوعی می بایست به کلینیک های ارتوپدی مراجعه کنید و از یک متخصص چشم کمک بخواهید. یکی از بهترین متخصص پروتز چشم در تهران کلینیک بیناسا می باشد که در این زمینه تجربه کاری بالایی دارد. برای ساخت پروتز چشم حداقل نیاز به سه جلسه حضوری دارد که بتوان قالبگیری را انجام داد.

پروتز چشم چگونه ساخته می شود؟

اگر دریافتید که پروتز چشم چیست؟ حال می خواهیم بدانیم که پروتز چشم چگونه ساخته می شود. در پاسخ به این سوال باید گفت که حدود 6 الی 8 هفته پس از جراحی برداشت چشم، زمانی که تورم به اندازه کافی کاهش یافته و برای اندازه‌گیری بافت مناسب باشد، چشم پزشک اندازه‌ای از کاسه چشم می‌گیرد تا پروتز مناسب و هم اندازه را تهیه کند.

برای بهبود ظاهر طبیعی چشم مصنوعی، معمولاً عنبیه و قسمت سفید چشم با دست رنگ می‌شوند و گاهی هم از چاپ دیجیتال استفاده می‌شود. بنابراین چشم جدید شما از چشم سالم غیر قابل تشخیص است، به جز اینکه به طور کامل مانند چشم دیگر حرکت نمی‌کند، و مردمک آن نیز در واکنش به نور تغییر نمی‌کند. معمولاً برای تهیه‌ی چشم مصنوعی نیاز به حداقل سه جلسه خواهد بود. چشم را بسته به برنامه‌ی زمانی مورد نظر می‌توان طی یک تا دو هفته تکمیل کرد.

پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم چیست؟

مراحل جراحی و گذاشتن چشم مصنوعی چیست؟

پس از تخلیه چشم و بهبود وضعیت آن در چند ماه، یک ایمپلنت چشمی که قطعه ای جداگانه است به صورت دائمی و عمیق با استفاده از جراحی داخل کاسه چشم کاشته می شود. سپس چشم مصنوعی یا همان پروتز چشم که قابلیت جدا شدن را دارد داخل ایمپلنت قرار می گیرد. پروتز چشم در واقع متحرک است اما حرکت آن آهسته تر است چشم واقعی است.

بعد از عمل جراحی، کاسه چشم ممکن است به مرور زمان تغییر شکل دهد، گاهی لازم است چند هفته یا چند ماه بعد از نصب چشم مصنوعی، تغییرات جزئی برای جفت شدن و تنظیم شدن بهتر آن با شکل جدید چشم انجام شود.

بعد از تخلیه چشم و کاشت پروتز کاسه چشم، فرد ممکن است دچار چالش های روحی و روانی شود؛ بنابراین بهتر است مشاوره های روانی و حمایت های عاطفی توسط متخصصین و جمع های حمایت کننده از فرد انجام شود.

پولیش پروتز چشم چیست؟

در اثر استفاده مکرر از پروتز چشم و همچنین تمیز کردن چشم، خراش های کوچ و بسیار سطحی روی سطح پروتز ایجاد می شود که البته طبیعی است و جای نگرانی نداشته و نیاز به برطرف شدن دارند. برای برطرف کردن این خراش های بسیار باریک، پروتز چشم توسط متخصص، پولیش و تمیز می شود. پولیش پروتز چشم باید حداقل یک بار در سال انجام شود. برای کودکان، پروتز هر سه تا شش ماه توسط متخصص بررسی شده و درصورت نیاز پولیش انجام می شود.

در صورت عدم پولیش چشم مصنوعی در فواصل منظم، ممکن است حدقه چشم و یا پلک ها دچار آسیب دیدگی شوند. پولیش صحیح و همچنین شستشو و مراقبت از پروتز چشم باعث کاهش یافتن چرک و عفونت می شود.در صورتی که احساس خارش در پلک های خود دارید یا دچار آب ریزش یا ناراحتی چشمی شده اید، احتمالاً وقت آن است که پروتز شما توسط متخصص بررسی، تمیز و پولیش شود.

پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم چیست؟

پروتز چشم از چه چیزی ساخته شده است؟

در گذشته چشم مصنوعی را از شیشه می ساختند اما امروزه چشم مصنوعی یا همان پروتز چشم از اکریلیک سخت ساخته می شود. اکریلیک در واقع یک ماده پلاستیکی شفاف با استحکام است که سختی و شفافیت نوری فوق العاده ای دارد. این ماده کاملا بی خطر است اما در نگهداری از آن می بایست کوشا باشید چرا که ممکن است عفونت هایی را به همراه داشته باشید.

نحوه نگهداری از پروتز چشم

اگر پروتز چشم خشک شود لایه های آن از هم جدا می شوند، بنابراین شما باید همیشه آن را مرطوب نگه دارید. زمانی که پروتز داخل کاسه چشم است، به طور طبیعی اشک تولید شده و رطوبت کافی برای سلامت پروتز فراهم می شود. اگر می خواهید برای مدتی (مثلا هنگام خواب) چشم مصنوعی خود را بردارید، بهتر است آن را در یک ظرف کوچک حاوی آب نمک یا آب جوشیده سرد شده قرار دهید. البته این آب نیز باید عوض شده و پس از مدتی از آب تمیز جدید استفاده شود.

  • دست های خود را قبل از دست زدن به پروتز بشویید
  • برای تمیز کردن پلک چشم مصنوعیتان، جهت پاکسازی به سمت بینیتان باشد؛ در غیر اینصورت ممکن است پروتز از جایش بیرون بیاید.
  • پروتز را با هر ماده ی شیمیایی مثل الکل یا ژل ضدعفونی کننده تمیز نکنید؛ چون این مواد ممکن است به پروتز یا کاسه چشم شما آسیب بزند. بهتر است بخش اکریلیک را ماهی یکبار با آب و صابون بشویید و آن را خشک نمایید.
  • در خواب چشم پروتزی را بیرون نیاورید، مگر اینکه نظر پزشک چیز دیگری باشد.
  • برای قرار دادن چشم مصنوعی در جای خودش بهتر است از یک پلانچر مخصوص استفاده کنید.
  • پروتز را به دفعات از جای خود بیرن نیاورید.
  • می توانید از قطره های چشمی روان کننده درون چشم خود استفاده کنید.
  • هر سال پروتز را برای بررسی و پولیش نزد آکولاریست ببرید.
  • هر پنج سال یکبار پروتز خود را تعویض کنید.

کلینیک تخصصی بیناسا همراه شما است تا بتونید بهترین پروتز چشم مصنوعی را برای خود تهیه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *