دسته بندی نشده

آمبولی چشم چیست؟

آمبولی چشم چیست؟
آمبولی چشم چیست؟

آمبولی چشم چیست؟ ، در این مقاله می خواهیم به علل تنبلی چشم ، راهکارهای درمان و پیشگیری سریع آن و موضوعات مهم تری در باره آمبولی چشم بپردازیم. کلینیک فوق تخصصی بیناسا با بیشترین سابقه در تخصص چشم همراه شما است تا چشم های خود را درمان کنید و از زندگی لذت ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بیناسا مراجعه کنید و یا با تماس با مشاورین متخصص ما می توانید هر اطلاعاتی که نیاز دارید را دریافت کنید.

آمبولی چشم چیست؟

آمبولی یا تنبلی چشم یک بیماری است که بیشتر در کودکان و نوجوانان در سنین پایین شیوع پیدا می کند. آمبولی چشم معمولا برای یک چشم و گاهی برای دو چشم به وجود می آید. گاهی آمبولی چشم به قدری شدید می شود که باعث کوری چشم می شود. امبولی چشم بیشتر در دوران شیر خوارگی  شروع می شود. در صورت درمان دیر آمبولی چشم کاهش دید افراد تا آخر عمر باقی خواهد بود. اگر در سن زیر هفت سالگی هر گونه ضعیفی چشم که باید به آن توجه شود را مشاهده کردید و مانعی جلوی دید کودک را گرفته باشد حتما احمال افتادگی پلک و یا آب مروارید چشم می شود لیل این موارد این است که بینایی به خوبی اتفاق می افتد و تنبلی چشم برروی مغز تأثیر مستقیم داشته و مغز فقط اجازه دیدن اجسام خیلی نزدیک و واضح را به چشم می دهد.

آمبولی چشم چیست؟

آمبولی چشم چیست؟

دلایل به وجود آمدن آمبولی چشم چیست؟ 

آمبولی چشم یا همان تنبلی چشم در اثر اختلال در عملکرد طبیعی چشم و عدم تکامل بینایی چشم اتفاق می افتد. به طور کل علت هایی برای آمبولی چشم وجود دارد که به دسته های مخلتف تقسیم می شوند:

استرابیسم(لوچی): تنبلی چشم اغلب به دنبال استرابیسم روی می‌دهد. در استرابیسم  یا انحراف چشم‌ها، کودک برای فرار از دوبینی، از چشمی که بینایی بهتر دارد، استفاده می کند و در نتیجه چشم منحرف، تکامل نمی‌یابد و تنبل می‌شود.

عیوب انکساری: عیوب انکساری انواعی از اختلال‌های بینایی هستند که با تجویز عینک قابل اصلاح می‌باشند. تنبلی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که عیب انکساری شامل دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم در یک چشم یا در دو چشم پدید می‌آید.

عوامل مسدود کننده مسیر بینایی: عوامل مسدود کننده مسیر بینایی به مواردی مانند افتادگی پلک، آب مروارید، کدورت قرنیه و… گفته می‌شود. این مشکلات معمولاٌ شدیدترین حالت آمبولی را ایجاد می‌کنند.

اینها عواملی هستند که باعث به وجود آمدن آمبولی چشم می شود و اگر برای این اختلال ها راه حل پیدا نکنید باعث نابینایی کامل چشم خواهند شد.

راهکار های پیشگیری از آمبولی چشم چیست؟

همانطور که همیشه گفته می شود پیشگیری بهتر از درمان است ، بنابراین سعی کنید کودک خود را در سنین کودکی حتما به مراکز چشم پزشکی معتبر ببرید تا معاینات لازم بر روی چشم او انجام شود. آمبولی زمانی رخ می دهد که یک نوع اختلال در چشم ایجاد شده و هماهنگی درست در بین مغز و چشم ایجاد نمی شود. این امر باعث می شود با وجود اینکه چشم کاملا طبیعی به نظر می رسد، ولی دید طبیعی نداشته و بعد از گذشت زمانی دچار تنبلی شود. در صورتی که تنبلی چشم به موقع تشخیص داده نشود، باعث می شود فرد کم بینایی یا حتی در بعضی از موارد نابینایی را در آینده تجربه کند. در صورت وجود تنبلی چشم، بیمار حتی با وجود عینک باز هم دید کامل نداشته و از تاری دید رنج خواهد برد.

پروتز چشم 

آمبولی چشم چیست؟

آمبولی چشم چیست؟

انواع آمبولی چشم و درصد های ابتلا به آن

در اکثر کشورها و از جمله ایران آمبولی یکی از مسایل مهم اجتماعی و اساسی ترین مشکلات بینایی است که نقش مهمی را در کاهش بینایی ایفا می کند. از اهداف مطالعه حاضر تعیین شیوعآمبولی انواع و علل مرتبط با آن در مدارس راهنمایی اردبیل در سال 1383 بود. روش کار: مطالعه انجام شده از نوع توصیفی – مقطعی می باشد که بر روی 4548 دانش آموز دوره راهنمایی در شهرستان اردبیل انجام شد. دانش آموزان ابتدا توسط اپتومتریست ها, با همکاری چشم پزشک مسوول و به وسیله چارت اسنلن غربالگری شدند و موارد مشکوک جهت بررسی مجدد به درمانگاه چشم ارجاع و به وسیله چشم پزشک معاینه و علت یابی گردید.

اطلاعات لازم در پرسشنامه ها درج و نتایج توسط نرم افزار SPSS با روش های آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند.یافته ها: نتایج نشان داد 11.4% از کل معاینه شوندگان (520 نفر) دارای عیب انکساری, 2.63% دارای آمبولی (120نفر) و 0.9% دارای استرابیسم (43 نفر) بودند. شایع ترین نوع آمبولی, آمبولی آنیزومتروپیک (59% از کل موارد آمبولی) بود. شایع ترین علت آمبولی استرابیسمیک, ایزوتروپی بود (69.5% از کل موارد آمبولی استرابیسمیک). بین انواع و میزان عیوب انکساری و آمبولی ارتباط معنی داری وجود داشت. بیشترین میزان آمبولی رفرکتیو مربوط به هیپروپی بالای 3 دیوپتر (29.5%) بود.

علائم ابتلا به آمبولی چشم

بیماری تنبلی چشم از بیماری های شایعی است که در سنین ۶ تا ۹ سالگی بروز پیدا می کند که اگر قبل از هفت سالگی تشخیص داده و درمان شود، امکان اصلاح آن به صورت کامل وجود دارد. ولی در صورت عدم درمان و توجه در این سن، می تواند عوارض خطرناکی را برای فرد مبتلا به همراه داشته باشد:

  • خم شدن و همچنین بستن یک چشم
  • کج شدن غیر طبیعی سر
  • عدم تشخیص دور یا نزدیک بودن یک شی
  • عدم تقارن در چشم ها
  • چشمی که چرخشش به سمت بیرون یا داخل سرگردان است و نمی تواند تمرکز کند.
  • پلک زدن های سریع یا بستن چشم
  • نتایج غیر عادی سنجش و آزمایش چشم ها
  • علائم رایجی که برای این بیماری وجود دارد.
  • راهکارهای درمان آمبولی چشم

اگر مشاهده شد که چشم کودک شما به صورت سرگردان عمل می کند حتما باید در همان موقع به پزشک نشان داده شود، مخصوصا اگر در خانواده سابقه بیماری آب مروارید یا سایر بیماری چشم وجود داشته باشد، این مسئله بسیار اهمیت دارد که در اسرع وقت جهت تشخیص بیماری تنبلی چشم به پزشک مراجعه کنید. معاینه چشمی کودکان در سن ۳ تا ۵ سالگی لازم است. بستن چشم سالم و همچنین استفاده از عینک ،دوراهی هستند که تقریبا تمامی پزشکان به آن ایمان دارند.

بدین صورت که پزشک به شما پیشنهاد می دهد در طی روز برای چند ساعت چشم سالم را ببندید و با چشم بیمار خود به انجام کارهای خود بپردازید. این امر باعث می شود مغز تلاش کند تصویر مبهم و تار را بهبود ببخشد و مانع از این می شود که چشم بیمار بیش از پیش دچار تنبلی شود. در کنار بستن چشم، پزشک برای شما عینک و استفاده از قطره را تجویز می کند تا روند درمان شما با سرعت بیشتری پیش رود. در طی فرایند درمان باید شکیبا باشید و دوره درمان چشم خود را کامل کنید.

درمان آمبولی چشم دربزرگسالان و نوجوانان

شاید افراد بزرگسال نگران درمان نشدن بیماری خود باشند و نسبت به درمان تنبلی چشم امیدی نداشته باشند. نکته امیدوار کننده در مورد این بیماری این است که همه افراد مبتلا به آن در هر سنی می توانند درمان شوند. شاید برخی از افراد به دلیل تصورات غلط گمان کنند که افراد بالای ۸ سال دیگر نمی توانند بیماری خود را درمان کنند، ولی مراکز بینایی سنجی در سراسر جهان این مسئله را اثبات کرده اند که حتی درمان تنبلی چشم در سنین بالا نیز امکان پذیر است.

درمان های بیماری آمبلیوپی در بزرگسالان، معمولا با استفاده از لنزهای تجویز شده توسط پزشک، به راحتی انجام می شود. متخصصین مغز و اعصاب این اطمینان را به شما می دهند که بیماری در بزرگسالان و کودکان قابل درمان می باشد. این بیماری در بزرگسالان می تواند از سه روش اصولی درمان شود، که با توجه به میزان پیشرفت بیماری، ممکن است هر سه روش با هم یا به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند، در این رابطه نظر پزشک معالج بسیار اهمیت دارد. این سه روش عبارتند از:

آمبولی چشم چیست؟

آمبولی چشم چیست؟

روش بینایی درمانی: این روش شامل مجموعه ای از آموزش های تمرینی است که فرد می تواند با انجام و تکرار آنها، به بهبود مهارت های بینایی خود کمک کند. استفاده از این تمرینات موثرترین روش در درمان تنبلی چشم بزرگسالان است زیرا علت اصلی بیماری را برطرف می نماید.

استفاده از عینک: در این روش پزشک متخصص لنزهای مناسب با نوع و شدت بیماری تجویز می کند، استفاده از این لنزها، به هماهنگی و کنترل عملکرد مناسب چشم تنبل کمک می کند. باید توجه کرد که تشخیص پزشک معالج و نسخه لنزهای تجویز شده بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر لنز مناسب نباشد به بدتر شدن اوضاع بینایی منجر می شود.

کاور کردن چشم سالم: در این رابطه با استفاده از ابزار های تخصصی مانند قطره چشم، چشمی های مناسب یا لنزهای مخصوص، بینایی چشم سالم را مسدود می کنند تا چشم تنبل بتواند عملکرد خود را به دست بیاورد.

برای درمان آمبولی چشم می توانید به کلینیک تخصصی بینا سا مراجعه کرده و یا با مشاورین خبره و متخصص ما تماس حاصل فرمایید. مطمئن باشید بهترین درمان را می توانید با بیناسا داشته باشید.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *