دسته بندی نشده

اجزای چشم انسان

اجزای چشم انسان
اجزای چشم انسان

شناخت درباره اجزای چشم انسان باعث می شود ما درباره چشم ها خود اطلاعاتی را کسب کنیم که شاید بتوانیم از آسیب احتمالی که به چشم ما وارد می شود جلوگیری کنیم. کلینیک فوق تخصصی بیناسا در این مقاله هدغ درد که شما با اجزای چشم انسان آشناییت کافی را داشته باشید. تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

اجزای چشم انسان

چشم انسان اجزای گوناگونی دارد که هر کدام برای خود توضیحات و یا به اصطلاح دنیای جدایی دارد. اجزای چشم انسان بسیار گسترده و قابل توضیح است. یکی از اجزای مهم بدن ما چشم است که یکی از ابزار پنج گانه به حساب می آید. چشم ما انسان ها حساس ترین عضو بدن ما است و شناخت اجزای آن بسیار مهم است. ساختمان چشم انسان دارای شگفتی های زیادی می باشد. چشم ما به دو قسمت اصلی و فرعی تشکیل شده است که حتی قسمت ها فرعی هم آسیب پذیر و خطر ناک است و بسیار هم هستند.

اجزای چشم انسان

اجزای چشم انسان

اجزای اصلی چشم انسان

ملتحمه

این قسمت از چشم، در واقع همان مایع شفافی است که بر روی چشم و زیر پلک وجود دارد. از وظایف مهم ملتحمه می‌توان به محافظت در برابر گرد و غبار و باز و بسته شدن چشم بدون سوزش و خارش اشاره داشت. با توجه به اینکه این بخش دارای رگهای خونی می‌باشد وظیفه رساندن مواد مغذی به چشم نیز برعهده آن می‌باشد.

قرنیه

یکی دیگر از اجزای چشم انسان قرنیه است، که به لایه مرکزی و شفاف در جلو و وسط چشم اطلاق می‌گردد. قرنیه در جلوی عنبیه قرار دارد و رنگ چشم توسط این لایه مشخص می‌شود. وظیفه اصلی قرنیه، شکستن نور و تمرکز نور بر روی عدسی در زمان ورود به چشم است.

عنبیه

عنبیه یکی دیگر از اجزای چشم انسان است که مسولیت تنظیم میزان نور ورودی به مردمک را بر عهده دارد. این قسمت چشم رنگی است و اگر میزان نور ورودی بسیار زیاد باشد باعث انقباض مردمک و محافظت از چشم  می‌شود. همچنین در نور کم باعث انبساط و گشاد شدن مردمک چشم خواهد شد. این کار موجب محافظت از چشم نیز می‌گردد.

عدسی

این قسمت از چشم مانند لنز دوربین عمل می‌کند و دارای یک ساختار شفاف دوطرفه می‌باشد. عدسی به همراه قرنیه در شکست نور همکاری می‌کند و با تغییر شکل فاصله کانونی، باعث شفاف دیده شدن اجسام می‌گردد. یکی از مهم ترین بیماری‌هایی که این قسمت را درگیر می‌کند و در واقع از کدر شدن آن ناشی می‌شود، بیماری چشمی آب مروارید است.

شبکیه ( لایه داخل)

شبکیه چشم یکی از اجزای اصلی چشم انسان است که به نور حساس است و نقش مهمی در بینایی افراد دارد.این بخش متشکل از سلول‌های میله‌ای و مخروطی می‌باشد. سلول‌های میله‌ای، توانایی تشخیص رنگ را ندارند ولی به نور واکنش بیشتری نشان می‌دهند. اما سلول‌های مخروطی قابلیت تشخیص رنگ را دارا می‌باشند. در کل شبکیه پیام های دیداری را از طریق عصب بینایی به مغز انتقال می‌دهد.

ماکولا

ماکولا قسمتی از شبکیه است که به نور حساس بوده و وظیفه‌اش بینایی واضح چشم می‌باشد. این قسمت باعث می‌شود که ما بتوانیم از یک دید مستقیم و واضح نسبت به اجسام اطرافمان برخوردار باشیم. این بخش از چشم با افزایش سن ممکن است دچار مشکل گردد و شخص را با بیماری دژنراسیون ماکولا درگیر کند. این بیماری را می‌توان بعنوان اصلی‌ترین دلیل نابینایی افراد در سن بالا برشمرد.

مشیمیه (لایه میانی)

 مشیمیه لایه‌ای بین صلبیه و شبکیه چشم است و از عروق خونی تشکیل می‌شود. این قسمت وظیفه تغذیه و اکسیژن رسانی به قسمت‌های خارجی شبکیه را بر عهده دارد. از همین رو مشیمیه به کنترل فشار چشم و دمای چشم و … کمک بسیاری می‌کند.

اجزای چشم انسان

اجزای چشم انسان

صلبیه ( لایه خارجی )

صلبیه خارجی‌ترین قسمت چشم می‌باشد و سفید رنگ است. این بخش از چشم محافط کل چشم است و نسبت به سایر بخش‌ها جنس ضخیم‌تری دارد.

زلالیه

این قسمت بصورت مایع است و در فضای بین عدسی و قرنیه وجود دارد. مایع زلالیه، 99درصد از آب و بقیه آن از پروتئین، قند و… تشکیل می‌شود. وظیفه زلالیه، کنترل فشار چشم شخص می‌باشد.

زجاجیه

این قسمت نیز از جنس مایع است و در مرکز چشم وجود دارد. زجاجیه حالت ژلاتینی دارد و مواد تشکیل دهنده آن حدودا به میزان 5 درصد کلاژن اسید هالورنیک و مابقی آب می‌باشد. باید توجه داشت که نور قبل از رسیدن به شبکیه، باید از مسیر زجاجیه عبور کند. به دلیل رشته‌ای بودن  اجزای پروتئینی این مایع، گاهی اوقات در افراد بیماری‌ای تحت عنوان مگس پران ایجاد می‌شود.

عصب بینایی

این قسمت یکی از اجزای چشم انسان است که از سلول‌هایی به نام گانگلیونی، که به سلولهای عصبی در عام معروف هستند، تشکیل می‌شود. عصب بینایی در پشت چشم قرار دارد و شامل میلیون‌ها رشته عصبی است که پیام های بصری  را به مغز می‌رسانند. بیماری آب سیاه یا همان گلوکوم نتیجه اختلال در عصب بینایی می‌باشد.

لایه های اطراف چشم

این بخش از کره چشم عبارت است از: صلبیه، قرنیه، عنبیه، مشیمیه، شبکیه، زجاجیه، زلالیه، جلیدیه و ملتحمه:

صلبیه: پرده ای سفید رنگ و مقاوم است که اطراف کره قرار دارد. ضخامت این پرده در جلوی چشم کمتر از سایر نقاط بوده تا نور به راحتی وارد کره گردد. بخش پشتی صلبیه نیز دارای یک روزنه بسیار کوچک است تا عصب بینایی از آن وارد کره گردد .

قرنیه: به قسمت نازک و شفاف جلوی صلبیه، قرنیه گویند. قرنیه در واقع ورودی تصویر به چشم انسان است.

مشیمیه: این بخش در حقیقت قسمتی از صلبیه است که وظیفه تغذیه چشم را به وسیله رگ های خونی دارد.

ملتحمه: مخاطی شفاف است که با پوشاندن سطح داخلی پلک ها، از قسمت جلوی صلبیه محافظت می نماید.

شبکیه: این بخش در واقع پرده ای عصبی است که از طریق اعصاب بینایی به مغز منتهی می گردد و میان مشیمیه قرار گرفته است.

جلدیه: نام دیگر این بخش عدسی چشم است که بسیار شبیه به ذره بین معمولی می باشد و در پشت عنبیه قرار گرفته است.

زلالیه: مایعی شفاف نظیر آب است که در پشت قرنیه قرار دارد و سبب شکست نور می گردد.

زجاجیه: مایعی است که در پشت چشم قرار داشته و به شکست نور منجر می گردد.

اجزای چشم انسان

اجزای چشم انسان

اجزای فرعی چشم انسان

حدقه ( کاسه چشم )

حدقه چشم، بخشی حفره‌ای و استخوانی است که در آن ماهیچه‌ها، عصب چشم و عروق چشمی قرار می‌گیرند. این قسمت کروی، از چشم در برابر بسیاری از آسیب‌ها محافظت می‌کند.

پلک‌ها

خارجی ترین قسمت چشم، پلک است که در محافظت از آن در برابر ضربه و آلودگی نقش به سزایی دارد. زمانی که پلک حرکت می‌کند باعث می‌شود تمام سطح چشم مرطوب گردد و از خشکی چشم جلوگیری شود.

مژه‌ها

مژه ها مانند نگهبان چشم عمل می کنند و از آن در مقابل گرد و غبار و خاک محافظت می‌کنند. بنابراین نقش بسیار مهمی در حفاظت از چشم و جلوگیری از بسیاری عوارض با منشا بیرونی دارند.

چشم بعنوان ایجاد کننده یکی از حواس پنج گانه نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط ما با دنیای اطرافمان را دارد. از این رو با شناخت کامل از اجزای چشم انسان و در نظر گرفتن بسیاری از نکات و موارد می‌توان از بروز بسیاری از عارضه‌های چشمی جلوگیری کرد. کلینیک تخصصی بیناسا با سابقه ای درخشان همراه شما است تا بتواند برای آسیب های چشمی خود و اطلاعاتی که در باره چشم های خود نیاز دارید بهما اقدام کنید. جهت اطلاعات بیشتر به بیناسا مراجعه و یا با ما تماس حاصل فرمایید.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *