دسته بندی نشده, مقالات

انواع پروتز چشم

انواع پروتز چشم مصنوعی
انواع پروتز چشم مصنوعی

اگر با انواع پروتز چشم مصنوعی آشنایی ندارید و می خواهید در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید درست آمده اید. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع پروتز چشم مصنوعی صحبت کنیم. پروتز چشم یا همان چشم مصنوعی در واقع یک نوع عضو مصنوعی در چشم می باشد که برای بازسازی زیبایی صورت از آن استفاده می شود. این پروتز با توجه به آسیبی که به بیمار وارد شده است می تواند مختلف باشد و در مدل های متنوعی آماده شده باشد.

برای افرادی که چشم خود را از دست داده اند یک گزینه درمانی بسیار رایج وجود دارد. بدین صورت که پس از تخلیه چشم، فضا را برای دریافت پروتز چشمی آماده می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع پروتز چشم با کلینیک بیناسا همراه ما باشید.

انواع پروتز چشم

پروتزها با توجه به مشکل موجود برای افراد به چهار دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. دسته اول پروتز چشم بدون تخلیه می باشد. دسته دوم برای بیمارانی که جراحی تخلیه چشم داشته اند. دسته سوم برای بیمارانی که به دلیل عفونت چشم تخلیه شده است و دسته چهارم با نام پروتز کامل اوربیتال شناخته می شود.

حتما تا الان متوجه شده اید که پروتز چشم چیست؟ در ادامه به بررسی هریک از این دسته ها به صورت جداگانه خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره و یا نوبت گیری پروتز چشم در کلینیک بیناسا می توانید همین حالا با شماره های درج شده تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

انواع پروتز چشم مصنوعی

انواع پروتز چشم مصنوعی

دسته اول: برای بیمارانی استفاده می شود که چشمشان تخلیه نشده و به علل مادرزادی یا آسیب خارجی، بینایی خود را از دست داده اند و نیازمند بازسازی زیبایی توسط پروتز می باشند. اسم این نوع، پروتز چشم اسکلرال شل می باشد و ضخامت آنها عمدتا بین ۰٫۵ میلیمتر تا ۲ میلیمتر می باشند.

دسته دوم: برای بیمارانی هست که جراحی تخلیه چشم با جایگزاری هیدروکسی یا اسفربال انجام داده اند و نیازمند استفاده از پروتز چشم می باشند. این نوع پروتز ها مشابه چشم مقابل بیمار با ضخامت های مختلف بر اساس سایز هیدروکسی و اسفربال و شرایط پلک بیمار آماده یا انتخاب می شوند.

دسته سوم: برای بیمارانی هست که چشمشان بدون استفاده از هیدروکسی یا اسفربال تخلیه شده است. این بیماران یا به علت نبود امکانات یا به علت عفونت یا مشکلاتی دیگر، به این نحو تخلیه شده اند. این نوع پروتز ها به صورت ضخیم و سنگین ساخته می شوند و فاقد حرکت می باشند.

دسته چهارم: پروتز چشم اربیتال از دیگر انواع پروتز چشم است، این نوع تخلیه، وسیعترین نوع تخلیه می باشد که علاوه بر خود چشم پلک ها و مژه ها و بعضی اوقات تا لب و ابروی بیمار را شامل می شود. عمدتا این تخلیه یا قطع عضو به علت عفونت یا سرطان های بدخیم جهت حفظ سلامتی بیمار انجام خواهد شد. در این گونه پروتز ها، قسمت هایی که برای بازسازی ظاهر پوست است از جنس سیلیکون و قسمت خود چشم، همچون پروتز های دیگر از جنس آکریلیک استفاده می شود.

انواع پروتز چشم مصنوعی

انواع پروتز چشم مصنوعی

چه افرادی می توانند از چشم مصنوعی استفاده کنند؟

حتما برای شما هم سوال شده که آیا همه ی افرادی که با مشکل چشمی مواجه شده اند می توانند از انواع پروتز چشم استفاده کنند یا خیر؟ به طور کلی می توان گفت دلایل زیر می تواند منجر به استفاده از پروتز چشم شود:

  • صدمات و تصادفات
  • عوارض گلوکوم نئوواسکولار، تبخال
  • شرایط التهابی همراه با صدمات جدی دائمی
  • عوارض ناشی از جراحی (آب مروارید، لیزر) انجام چندین عمل که عملکرد چشم را مختل کرده و درد به همراه دارد

در اين مواقع چشم مصنوعی به جای چشم از دست رفته یا تغییر شکل داده و كوچك شده قرار می گیرد. استفاده از پروتز شکل طبیعی براى ظاهر فرد ايجاد مى كند و از فضای خالی چشم  در صورت محافظت می‌کند.

جنس پروتز چشم مصنوعى از چیست؟

در بخش های پیشین به انواع پروتز چشم پرداخته شد. پروتزهای چشمی امروزی بسیار متفاوت‌تر از پروتزهای قدیمی که “چشم شیشه‌ای” نامیده می‌شدند هستند و از ترکیب عواملی همچون مواد سازنده جدید، مهارت ساخت متخصص پروتز و هنر وی  به یک شیوه کاملا منحصر به فرد ساخته می‌شوند. در کلینیک بیناسا پروتزهای چشم مختص هر فرد ساخته شده که این امر باعث می‌شود هر پروتز یک کار هنری منحصر به فرد باشد. هر چشم با استفاده از یک قالب آکریلیکی و از روی چشم دیگر فرد ساخته می‌شود.

امروزه دیگر به میزان سال های گذشته پروتزهای چشم را به شکل کره های شیشه ای نمی سازند؛ بلکه به صورت ایمپلنت گرد است که با پوشانده شدن با ملتحمه، نام بافت چشمی، در داخل کاسه چشم می گذارند. بر روی آن دیسکی به جنس آکریلیک نازک و براق که به صورت خمیده به مانند دیگر چشم طبیعی فرد بر روی ایمپلنت می کشند و فرد به راحتی می تواند در صورت نیاز آن را برداشته و تمیز کرده، دوباره در کاسه چشم بگذارد.

شما می توانید انواع پروتزهای چشم را در کلینیک بیناسا سفارش دهید، برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره در زمینه طراحی و نصب پروتز چشم با متخصصین حاذق و با تجربه کلینیک بیناسا تماس بگیرید و از خدمات بهره مند شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *