مقالات

دکتر متخصص چشم مصنوعی

دکتر متخصص چشم مصنوعی
دکتر متخصص چشم مصنوعی

آیا با خدماتی که توسط آکولاریست یا دکتر متخصص چشم مصنوعی در اختیار بیماران مبتلا به نابینایی قرار می گیرد آشنا هستید؟ بسیاری از افراد ممکن است از متخصصانی که به ارائه خدمات پروتز چشم می پردازند با نام دکتر متخصص چشم مصنوعی یاد کنند.

اما این اصطلاح چندان درست نیست و از لحاظ تخصصی به این افراد آکولاریست گفته می شود. آکولاریست به فردی گفته می شود که تخصص کافی برای پروتز چشم را داشته باشد. برای همین خواهد توانست با ساخت این عضو مصنوعی به رفع مشکلات بیماران کمک کند.بیناسا کلینیک قصد دارد در این مقاله به بررسی بیشتر فرایند ساخت چشم مصنوعی بپردازد و خدمات ارائه شده توسط متخصصان جراحی چشم و آکولاریست ها در این زمینه را به شما معرفی کند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنمایی های بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

دکتر متخصص چشم مصنوعی

دکتر متخصص چشم مصنوعی

اهمیت خدمات دکتر متخصص چشم مصنوعی چیست؟

با نگاهی به آمار می توان متوجه شد که هر ساله شاهد هستیم هزاران نفر بنا به دلایل مختلف بینایی خود را از دست می دهند. برخی از این آمار، تعداد افرادی که یک چشم خود را از دست می دهند بالغ بر ده هزار نفر در سال نشان می دهد.

برای همین است که نمی توان اهمیت خدمات تخصصی که برای ساخت یک عضو مصنوعی توسط دکتر متخصص چشم مصنوعی ارائه می شود را نادیده گرفت. دلایل نابینایی افراد در زیر به طور خلاصه مورد اشاره قرار گرفته اند:

 سوانح رانندگی

تصادفات و سوانح رانندگی از جمله مهم ترین دلایل وارد شدن ضربه به چشم افراد است که به دنبال آن ممکن است باعث از دست دادن بینایی فرد شود.

شدت ضربات وارد شده در سوانح رانندگی می تواند به حدی باشد که ناحیه اطرف چشم نیز دچار آسیب شدید شده و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

برای همین لازم است پس از تخلیه چشم فرد، از چشم مصنوعی برای بهبود ظاهر او استفاده شود. در این مواقع دکتر متخصص چشم مصنوعی می تواند خدمات ارزنده ای به بیماران بنماید.

بیماری های مزمن

ابتلا به بیماری های مزمن و به خصوص انواع تومور در ناحیه چشم می تواند یکی از مهم ترین دلایل نیاز به تخلیه بافت داخل چشم باشد.

برای همین یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که ممکن است به عنوان بیمار نیاز به استفاده از خدمات ساخت چشم مصنوعی باشد برای رفع مشکلات ناشی از تخلیه چشم به دلیل ابتلا به تومور یا انواع سرطان در ناحیه چشم بیمار باشد.

سایر دلایل

دلایل دیگری مانند ابتلا به عفونت های چشم یا سایر مشکلات هستند که امکان دارد نیاز به استفاده از خدمات تخصصی برای رفع آن ها باشد.

حتی در برخی از موارد ممکن است بنا به دلایل مادرزادی شاهد نابینایی فرد و نیاز به استفاده از خدمات پروتز چشم باشد.

دکتر متخصص چشم مصنوعی کیست؟

مردم عادی ممکن است از نام متخصص چشم مصنوعی برای ارائه دهندگان خدمات پروتز چشم استفاده کنند. اما در ابتدای متن اشاره شد که دکتر متخصص چشم مصنوعی در واقع به آکولاریست ها گفته می شود. این افراد وظیفه ساخت پروتز چشم را برای بیماران مبتلا به نابینایی چشم انجام می دهند.

چه کسانی از خدمات آکولاریست استفاده می کنند؟

افرادی که به دلیل از دست دادن چشم خود، علاوه بر بینایی، زیبایی ظاهری خود را از دست داده اند، امکان استفاده از خدمات این متخصصان را خواهند داشت.

آیا امکان بازگشت بینایی در فرد وجود دارد؟

خیر. در حال حاضر مهم ترین هدف استفاده از پروتز چشم متحرک ارتقای زیبایی افرادی است که بنا به هر دلیلی چشم خود را از دست داده اند. برای همین خدماتی که توسط آکولاریست ها یا دکتر متخصص چشم مصنوعی در اختیار افراد نابینا قرار می گیرد ربطی به بازگشت بینایی در ان ها ندارد.

دکتر متخصص چشم مصنوعی

دکتر متخصص چشم مصنوعی

اگر چه با پیشرفت علم می توان امیدوار بود که در آینده شاهد امکان استفاده از چشم های هوشمند برای ارتقای بینایی افراد باشیم.

آیا راهی به جز استفاده از چشم مصنوعی وجود دارد؟

بله. در گذشته بسیاری از افرادی که از مشکلات مرتبط با زیبایی ظاهری در ناحیه صورت رنج می بردند از عینک یا چشم بند استفاده می کردند. اما در حال حاضر با جراحی پروتز چشم می توان بدون استفاده از چشم بند موفق به رفع این مشکل شد.

آیا امکان استفاده از خدمات ساخت چشم مصنوعی در داخل کشور وجود دارد؟

بله. در داخل کشور نیز بیماران با مراجعه به مراکز تخصصی ارائه دهنده خدمات ساخت پروتز چشم می توانند از خدماتی که توسط این متخصصان در اختیار آن ها قرار می گیرد استفاده کنند.

فرایند طراحی چشم مصنوعی

طراحی و ساخت چشم مصنوعی به گونه ای است که دارای ویژگی های ظاهری مشابه با چشم سالم فرد باشد.

پروتز چشم پس از ساخته شدن باید روی یک ایمپلنت قرار گیرد تا بتواند در داخل چشم حرکت کند.

در نهایت بیمار خواهد توانست چشم مصنوعی را مانند چشم سالم خود حرکت دهد. البته این چشم امکان دیدن محیط اطراف را نداشته و صرفا برای ارتقای زیبایی خواهد بود.

چشم مصنوعی چگونه امکان حرکت خواهد داشت؟

پس از اتصال این عضو مصنوعی به عضلات قرار گرفته در داخل حفره تخلیه شده چشم، می توان موفق به حرکت دادن آن شد.

دکتر متخصص چشم مصنوعی یا آکولاریست تلاش می کند با توجه به اندازه چشم سالم، یک اندام مصنوعی به صورت بیضی با طرح مردمک طراحی کند. این افراد در رشته تحصیلی ارتز و پروتز در رابطه با ساخت اندام مصنوعی دانش و مهارت کافی را کسب می کنند.

برای همین خواهند توانست به ارائه خدمات به بیماران مبتلا به نابینایی شوند. جنس این عضو از مواد پلاستیکی یا اکریلیک است و از نظر ظاهری می تواند کاملا شبیه چشم سالم فرد طراحی شود.

جراحی پروتز چشم توسط چه کسی انجام می شود؟

با توجه به این که در بسیاری از موارد نیاز به تخلیه چشم قبل از قرار دادن چشم مصنوعی است، متخصص جراح با توجه به میزان آسیب وارد شده به چشم ، نسبت به تخلیه و جای گذاری چشم مصنوعی اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.

لازم است اشاره شود عمل جراحی به روش های مختلفی انجام می شود:

اویسراسیون

این روش یکی از این روش های جراحی پروتز چشم است که بدون نیاز به آسیب زدن به عضله هایی که منجر به حرکت چشم می شوند انجام خواهد شد.

دکتر متخصص چشم مصنوعی

دکتر متخصص چشم مصنوعی

اگزانتراسیون

در این روش باید تمامی محتویاتی که در داخل کاسه چشم قرار گرفته اند توسط پزشک جراح خارج شوند. در موارد حاد ممکن است حتی پلک بیمار نیز برداشته شود.

انوکلئاسیون

در این روش کره چشم فرد بیمار به طور کامل توسط پزشک جراح خارج خواهد شد. پس از آن امکان قرار دادن ایمپلنت و چشم مصنوعی وجود خواهد داشت.

وظیفه دکتر متخصص چشم مصنوعی چیست؟

هر یک از روش های جراحی که در بالا به آن اشاره شد، زمینه را برای قرار دادن چشم مصنوعی به عنوان یک عضو مصنوعی فراهم خواهد کرد.

به طور معمول پس از چند هفته (2 تا 4 هفته)، از عمل جراحی، آکولاریست می تواند امکان قرار دادن این عضو بر روی ایمپلنت را داشته باشد.

تفاوت مهمی که ایمپلنت و چشم مصنوعی دارند در امکان جدا کردن چشم مصنوعی است. نصب این عضو توسط دکتر متخصص چشم مصنوعی صورت می پذیرد. این در حالی است که ایمپلنت را نمی توان جدا کرد.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *