دسته بندی نشده, مقالات

بیماری قوز قرنیه چیست؟ راه های درمان

بیماری قوز قرنیه چیست؟ راه های درمان
بیماری قوز قرنیه چیست؟ راه های درمان

بیماری قوز قرنیه چیست؟ اگر در حال مطالعه این مقاله هستید ممکن است احساس داشتن قوز بر روی قرنیه را حس کرده باشید. این بیماری یک عارضه چشمی محسوب می شود که در قسمت قرنیه ایجاد می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد قوز قرنیه، عوارض آن و روش های درمان آن صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مقاله با بیناسا همراه باشید.

بیماری قوز قرنیه چیست؟

قوز قرنیه به یک عارضه التهابی گفته می شود که در این صورت چشم حالت طبیعی خود را از دست می دهد و نازک و نامنظم می شود. این بیماری در حالت پیشرفته باعث می شود که قرنیه به صورت مخروطی شکل شود. از عمده ترین عوارض آن می توان به نزدیک بینی، آستیگماتیسم نامنظم و کاهش دید به درجات مختلف اشاره داشت. این بیماری پیش رونده است و اثرات آن دائما در حال افزایش می باشد. در صورت ابتلا ممکن است بیمار یکی از چشم ها را درگیر کند ولی در نهایت در هر دو چشم نیز پدیدار شود.

آیا افراد جوان نیز به بیماری قوز قرنیه مبتلا می شوند؟

این بیماری نوعی بیماری تدریجی می باشد و غالبا افراد در دوران بلوغ و از دهه دوم زندگی خود ممکن است با آن درگیر شود. با توجه به این که در بخش های پیشین اشاره شد که این بیماری پیش رونده است ممکن است تا دهه سوم و چهارم زندگی نیز ادامه دار باشد و پس از آن متوقف شود.

نکته مهم در مورد بیماری قوز قرنیه این است که ممکن است بینایی بیمار را از جهات مختلف دچار اختلال کند اما به هیچ وجه باعث نمی شود که فرد بینایی خود را از دست بدهد.

بیماری قوز قرنیه چیست؟ راه های درمان

بیماری قوز قرنیه چیست؟ راه های درمان

علائم بیماری قوز قرنیه چیست؟

شدت بیماری در بروز علائم و نوع آنها بسیار اثرگذار می‌باشد. در نوع خفیف، گاهی هیچگونه علامت خاصی بروز پیدا نمی‌کند و فقط می‌توان آن را از طریق بررسی دقیق نقشه توپوگرافی قرنیه چشم تشخیص داد.

در اغلب موارد بیماران با عیوب انکساری، آستیگماتیسم و همچنین نزدیک بینی مواجه هستند و این مسئله را می‌توان با استفاده از عینک اصلاح کرد و به میزان قابل توجهی بهبود بخشید، ولی باید توجه داشت که از این طریق نمی‌توان آن را بطور کامل برطرف کرد.

هرچه میزان پیشرفت بیماری بیشتر باشد، علائم آن نیز به شکل شديدتری بروز پیدا می‌کند. در این موارد حتی استفاده از عينک هم نمی‌تواند بینایی را اصلاح کند. در این شرایط دیگر نیازی به گرفتن نقشه توپوگرافی قرنيه وجود ندارد و با یک معاينه معمولي هم می‌توان قوز قرنیه را تشخیص داد.

روش های درمان قوز قرنیه

درمان این بیماری به میزان ابتلا وابسته است. در نمونه های خفیف می توان با استفاده از عینک مشکل را رفع کرد. در صورتی که شرایط بیماری بین خفیف تا متوسط باشد غالبا از لنزهای تماسی سخت برای درمان استفاده می شود و بدون نیاز به عمل جراحی می توانید مشکل را حل کنید. 

در صورتی که بیماری پیشرفته باشد و برای بهبود لازم است که از پیوند قرنیه استفاده شود. احتمال پیوند قرنیه موفق 95 درصد می باشد و در مواقع نادر ممکن است جوابگو نباشد. در هر حال عمل پيوند قرنيه، عملی اورژانسی و با ضرورت انجام بالا نمی‌باشد و تاخير در انجام اين نوع عمل شرایط را برای بیمار بدتر نخواهد کرد.

همواره یک نکته مهم را باید در ذهن داشت و آن این است که لزوما پیوند قرنیه نیاز بیمار به استفاده از عینک را از بین نمی‌برد و هدف اصلي آن این است که آستیگمات بیمار، از حالت نامنظم به حالت منظم تبدیل شود تا از این طریق بسیاری از مشکلات بینایی او حل شده و فرد بتواند با عينک از ديد مناسبي برخوردار گردد.

همچنین گاهی اوقات لازم است که حتی بعد از عمل، شخص از کنتاکت لنز نیز استفاده نماید. به همین دلیل بهتر است فقط زمان‌هایی که بیمار دیگر تحمل استفاده از این نوع لنزها را ندارد عمل پیوند قرنیه انجام شود.

مرکز تخصصی چشم پزشکی بیناسا

بیماری قوز قرنیه یکی از بیماری های چشمی است که پیش رونده می باشد و برای جلوگیری از پیشرفت آن می توانید تنها با یک عینک تجویز شده توسط پزشک مشکل را حل کنید. برای عمل این بیماری ضرورت زمانی خاصی وجود ندارد چرا که با وجود ایجاد اختلال سبب نابینا شدن بیمار نمی شود. بیناسا همراه شماست.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *