دسته بندی نشده, مقالات

تاریخچه چشم مصنوعی

تاریخچه چشم مصنوعی در جهان
تاریخچه چشم مصنوعی در جهان

شاید برای شما هم سوال باشد که تاریخچه چشم مصنوعی از کجا شروع شده است و اصلا اولین چشم مصنوعی در کجای جهان و چه سالی ایجاد شده است. اولین و قدیمی ترین چشم مصنوعی در جهان به یک زن 25 تا 30 ساله مربوط می شود که در پی اکتشافات باستان شناسی در شهر سوخته سیستان بلوچستان پیدا شده است.

تاریخچه چشم مصنوعی

تاریخچه چشم مصنوعی

طبق مطالعات جسد این زن برای 4800 سال پیش است. این چشم مصنوعی دارای شکل نیم کره ای و قطر کمی بیش از 2.5 سانتی متر است. مواد تشکیل دهنده این چشم مصنوعی بسیار سبک است و احتمالا از خمیر قیر تشکیل شده است. این چشم مصنوعی با یک لایه نازک از طلا پوشانده شده است.

عنبیه ی اولین چشم مصنوعی یا یک دایره مصنوعی حکاکی شده است و خطوط طلایی به عنوان مویرگ چشم طراحی شده بود. در هر دو طرف چشم سوراخهای ریز ایجاد شده است که از طریق آن یک رشته طلایی می تواند چشم مصنوعی را در جای خود نگه دارد.

تاریخچه چشم مصنوعی

 پژوهش های باستان شناسی نشان میدهد در گذشته کاهنان مصری و همچنین رومی‌ها با نقاشی روی پارچه و قرار دادن آن بیرون حدقه چشم این کار را انجام داده اند.

بعدها چشمان مصنوعی داخل حدقه از جنس طلا با مینای رنگی ساخته شد و سپس توسط ونیزی ها در قرن شانزدهم به شیشه تبدیل شد که بدین ترتیب نام “چشم شیشه ای” (GLASS EYE) بر آن نهاده شد.

  در جنگ جهانی دوم  آلمان به پیشرفت عظیمی دست پیدا کردند. آلمانی ها در این زمینه بسیار پیشرفته بودند به نحوی که گروه هایی از پزشکان آلمانی به دیگر کشورها برای ساخت چشم مصنوعی سفر می کردند. این نوع چشم شیشه ای است و هنوز هم در آلمان چشم مصنوعی تولید می شود.

تاریخچه چشم مصنوعی

تاریخچه چشم مصنوعی

بعدها بدلیل در دسترس نبودن چشم های شیشه ای که عموما در آلمان تولید میشد پروتزهای چشمی از جنس آکریلیک توسط ایالات متحده آمریکا معرفی شد.در ایالات متحده، بیشتر پروتزهای چشمی سفارشی با استفاده از PMMA (پلی متیل متاکریلات) یا اکریلیک ساخته می شوند. در بعضی از کشورها، به ویژه آلمان، پروتزها معمولاً از شیشه ساخته می شوند.

آکریل نوعی رزین است که خواص شیشه یعنی براق بودن و سازگاری با بدن را داراست همچنین برخلاف شیشه شکننده نیست. به همین خاطر آکریل ماده ای بسیار مناسب برای ساخت چشم مصنوعی بوده و به سرعت جایگزین شیشه گردید و تا به امروز همچنان استفاده می شود.

امروزه نوعی کامپوزیت جهت ساخت چشم مصنوعی توسط کلینیک پروتز چشم بیناسا معرفی گردیده است که نسبت به چشم های مصنوعی آکریلیک دارای شفافیت بالاتر بوده و سازگاری بیشتری با بدن دارد. علاوه بر این چشم مصنوعی آکروکامپوزیت دارای مقاومت بیشتری در برابر ضربه نسبت به پروتزهای آکریلیک معمولی است و حداکثر شباهت با چشم طبیعی را دارا است.

برای اطلاعات بیشتر درباره چشم مصنوعی با ما در تماس یا به بیناسا مراجعه فرمایید.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *