دسته بندی نشده, مقالات

عوارض پروتز چشم

عوارض پروتز چشم چیست
عوارض پروتز چشم چیست

عوارض پروتز چشم چیست؟ آیا استفاده از پروتز برای چشم مضر است؟ یکی از روش هایی که می تواند به بهبود ظاهر افرادی که چشم خود را به دلیل بیماری و یا اسیب از دست داده اند، کمک کند؛ پروتز چشم می باشد. به پروتز چشم، چشم مصنوعی و یا چشم شیشه ای هم گفته می شود. در واقع پروتز پوسته ای است ساختارهای موجود در حفره را می پوشاند و زیبایی پیشین را به فرد باز می گرداند. 

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که عوارض پروتز چشم چیست و آیا اصلا استفاده از چشم مصنوعی مضراتی را به همراه دارد یا خیر. برای کسب اطلاعات با مرکز ساخت پروتز چشم در تهران یعنی کلینیک بیناسا همراه ما باشید.

پروتز چشم به چه صورت است؟

برای اکثر بیمارانی که از ناحیه چشمی آسیب دیده اند و ظاهر چشم آن ها بدشکل شده است می توان با برداشتن چشم از دست رفته و قرار دادن پروتز چشم زیبایی اولیه را بازگرداند.

کسب اطلاعات بیشتر: انواع پروتز چشم

رایج ترین نوع پروتز چشم، برداشتن چشم با جراحی است که به آن هسته زدایی گفته می شود. این فرایند شامل برداشت کره چشم از جمله سفیدی چشم یا همان صلبیه است. در این شرایط جراح به جای چشم، کاشت متخلخل گرد و ساخته شده از مرجان یا یک ماده مصنوعی را وارد می کند.

کسب اطلاعات بیشتر: بهترین دکتر پروتز چشم در تهران

عوارض پروتز چشم چیست

عوارض پروتز چشم چیست

نوع دیگری از جراجی تهی سازی می باشد. در این حالت صلبیه برداشته نمی شود اما در عوض برای پوشاندن از کاشت متخلخل در داخل چشم استفاده می شود. این نوع جراحی زمان بهبودی سریعتری دارد. اما سوال این است که عوارض پروتز چشم در کدام مورد بیشتر است؟

عوارض پروتز چشم چیست؟

جراحی همیشه خطراتی را با خود به همرا دارد و جراحی پروتز چشم نیز از این قائده مستثنی نمی باشد. هرچه پزشکی که قرار است پروتز چشم را برایتان انجام دهد با تجربه تر باشد خطرات جراحی نیز کاهش می یابد.

اما در مورد عوارض پروتز چشم در موارد نادر، نوعی التهاب غیر معمول به نام افتالمیتیس می تواند به چشم سالم شما بعد از جراحی تهی سازی آسیب وارد کند. این التهاب قابل درمان است اما می تواند منجر به کاهش بینایی در چشم سالم شما شود.

از دیگر عوارض پروتز چشم می توان به خطر عفونت اشاره داست. با این حال عفونت ها غیر معمول هستند و با استفاده از قطره های انتی بیوتیک به راحتی درمان می شوند.

کسب اطلاعات بیشتر: قیمت پروتز چشم

مراقبت از پروتز چشم

همانطور که بیان شد عوارض پروتز چشم قابل چشم پوشی نیست و برای اینکه با این مشکلات مواجه نشوید می بایست در حفظ پروتز چشم کوشا باشید. برخی از نکات مراقبت از چشم مصنوعی به شرح زیر می باشد:

  • ماهانه یک بار قسمت اکریلیک پروتز چشم خود را برداشته و با آب و صابون به خوبی بشویید. قبل از قرار دادن مجدد آن در حفره چشم آن را خشک کنید.
  • با پروتز خود بخوابید، مگر اینکه پزشک چیز دیگری توصیه کند.
  • پروتز چشم خود را با استفاده از یک پیستون طراحی شده برای این منظور در جای خود قرار دهید.
  • پروتز اکریلیک را بیش از حد خارج نکنید.
  • از قطره چشمی ‌روان کننده روی پروتز آکریلیک خود استفاده کنید.
  • در صورت لزوم، هر ماده باقی مانده روی پروتز آکریلیک خود را بشویید.
  • سالانه پروتز خود را توسط چشم پزشک تان جلا دهید.
  • پروتز خود را هر پنج سال یک بار یا در صورت لزوم زودتر عوض کنید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *