مقالات

پروتز چشم بدون تخلیه

پروتز چشم بدون تخلیه
پروتز چشم بدون تخلیه

آیا می دانید پروتز چشم بدون تخلیه چیست و چه تفاوتی با سایر روش های ساخت و استفاده از پروتز چشم دارد؟

افرادی که مبتلا به نابینایی هستند، ممکن است از نظر زیبایی ظاهری نیز (به دلیل تغییراتی که در پلک ها و کره چشم ایجاد می شود) دچار مشکل شوند. برای همین است که از روش های مختلفی برای برگرداندن زیبایی ظاهری آن ها استفاده می شود.

پروتز چشم چه کمکی به ما می کند؟

پروتز چشم به بسیاری از این افراد کمک خواهد کرد تا بتوانند از یک چشم مصنوعی (که مشابه با چشم سالم آن ها است) استفاده کنند.

اما باید توجه داشته باشید که استفاده از چشم مصنوعی به دو صورت زیر امکان پذیر است:

  1. استفاده از چشم مصنوعی با تخلیه چشم
  2. پروتز چشم بدون نیاز به تخلیه چشم
پروتز چشم بدون تخلیه

پروتز چشم بدون تخلیه

هر یک از بیماران ممکن است با توجه به میزان آسیب وارد شده به چشم خود، بتواند با یکی از این روش ها امکان ارتقای زیبایی ظاهری خود را داشته باشد. ما در ادامه به بررسی بیشتر نحوه پروتز چشم با استفاده از این روش ها خواهیم پرداخت.

لازم است اشاره شود بیناسا کلینیک یکی از مراکز تخصصی ارائه دهنده خدمات پروتز چشم است که در صورت نیاز شهروندان محترم در هر یک از نقاط کشور امکان راهنمایی و مشاوره آن ها را خواهد داشت. برای همین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره هایی که در اختیار شما قرار خواهد گرفت استفاده کند.

مزایای پروتز چشم بدون تخلیه چیست؟

یکی از مهم ترین مزایای پروتز چشم بدون تخلیه عدم نیاز به عمل جراحی یا خارج کردن کره چشم فرد نابینا است. در این مواقع می توان بدون نیاز به هزینه بالا و با استفاده از اسکرال شل امکان ارتقای زیبایی بیماران شد.

این پروتز در واقع یک پوسته نازک است که به طور معمول از جنس اکریلیک ساخته می شود. پس از آن نیز با توجه به چشم سالم بیمار رنگ آمیزی لازم (برای استفاده از آن بر روی چشم دیگر بیمار) صورت خواهد گرفت.

چه زمانی چشم نیاز به پروتز دارد؟

از جمله مزایای استفاده از این روش برای بهبود زیبایی ظاهری افراد نابینا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان بهره مندی از یک پوشش جذاب و دارای تقارن با چشم سالم فرد نابینا
  • امکان اصلاح افتادگی پلک چشم افراد نابینا
  • امکان حرکت دادن پروتز به صورت طبیعی و منطبق با حرکات چشم سالم
  • ایجاد کمترین تحریک و واکنش حاسیت زا
  • سطح بسیار صاف و عدم ایجاد مشکل در باز و بسته کردن چشم

چگونه پروتز چشم بدون تخلیه توسط بیمار استفاده خواهد شد؟

نحوه استفاده از این پروتز بسیار شبیه به روش استفاده از لنزهای تماسی چشم است که بسیاری از افراد در جامعه بنا به دلایل مختلف از آن استفاده می کنند. برای همین ساخت، طراحی، نصب و استفاده از آن برای بیماران بسیار راحت تر از پروتز چشم مصنوعی است که با تخلیه چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که اشاره شد، این پروتز به طور سفارشی و با توجه به مشخصات چشم بیمار ساخته و رنگ آمیزی خواهد شد و ممکن است حتی رنگ کردن آن با استفاده از دست و با کمک گرفتن از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه باشد. برای همین بیشترین تقارن را با چشم سالم خواهد داشت.

پروتز چشم بدون تخلیه

پروتز چشم بدون تخلیه

به این منظور کافی است برای چند جلسه به ملاقات پزشک یا مراکز تخصصی پروتز چشم بروید تا امکان طراحی و ساخت آن با توجه به مشخصات چشم بیمار را داشته باشند.

این کار با قالب گیری سفارشی و انجام خواهد شد تا یک پوسته مناسب و مصنوعی که از نظر اناتومیک راحت است برای پروتز چشم بدون تخلیه ساخته شود.

با این وجود، پروتز چشم که با روش اسکرال شل ساخته و روی چشم بیمار قرار می گیرد از نظر ظاهری بیشتر شبیه چشم های مصنوعی است تا لنزهای تماسی، که این امر به دلیل پوشش تمام کره چشم با استفاده از پروتز می باشد. لازم است اشاره شود که این پوشش می تواند از متیل متاکریلات ساخته شود.

هزینه ساخت پروتز چشم بدون تخلیه

هزینه ای که برای استفاده از این خدمات پرداخت شود با توجه به چند مولفه بسیار مهم تعیین خواهد شد. در ادامه اشاره ای به فاکتورهای تاثیر گذار روی قیمت پروتز چشم بدون تخلیه شده است:

کیفیت پروتز

کیفیت و میزان طبیعی بودن پروتز چشم یکی از فاکتورهای مهمی است که نقش بسیار زیادی در هزینه ارائه این خدمات به بیماران دارد. به طور حتم در صورت استفاده از بهترین قالب سفارشی و مواد اولیه هزینه لازم برای طراحی و ساخت این پروتزها افزایش خواهد یافت.

میزان مهارت و تخصص

مهارت و تجربه نقش اساسی در ساخت پروتز با ظاهر طبیعی و تقارن حداکثری با چشم دیگر بیمار دارد. برای همین مرکز پروتز چشم که به آن مراجعه کرده اید با توجه به مهارت متخصصان ارائه دهنده این خدمات ممکن است هزینه های متفاوتی را از شما دریافت کند.

البته به یاد داشته باشید که یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در داخل ایران روی هزینه ارائه این خدمات تاثیر می گذارد، نرخ تورم و افزایش قیمت مواد اولیه است که با توجه به هزینه ارائه این خدمات افزایش خواهد یافت.

پروتز چشم بدون تخلیه

پروتز چشم بدون تخلیه

آیا همه افراد امکان پروتز چشم بدون نیاز به تخلیه آن را دارند؟

خیر. بسیاری از بیماران هستند که به دلیل شدت آسیب وارد شده به چشم، باید آن را به طور کامل تخلیه کنند. گروهی از افراد نیز به دلیل ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان در ناحیه چشم یا رشد تومور در این بخش از صورت، باید چشم را به طور کامل تخلیه کنند.

در این موارد خدمات پروتز چشم مصنوعی باید با عمل جراحی و پس از تخلیه کامل آن و با استفاده از ایمپلنت صورت پذیرد. حتی ممکن است بخشی از بافت اطراف چشم و پلک ها نیز در این جراحی برداشته شوند. برای همین است که باید با توجه به شرایط جسمی و وضعیت چشم بیمار بهترین روش را برای پروتز چشم استفاده کرد.

به طور حتم در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، مشاوره های لازم در این زمینه، توسط مراکز تخصصی ارائه این خدمات در داخل کشور مانند مرکز تخصصی پروتز چشم بیناسا در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *