مقالات

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن
چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

آیا از تلاش های صورت گرفته برای تولید چشم مصنوعی با قابلیت دیدن در دنیا آگاه هستید؟ آیا به نظر شما امکان تولید و استفاده از چشم های پیشرفته مصنوعی با قابلیت دیدن اشیا در آینده نزدیک برای استفاده توسط افراد نابینا وجود خواهد داشت؟ امروزه بسیاری از افراد علاقه مند به آگاهی از پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ساخت اعضای مصنوعی هستند.

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

برای همین است که با توجه به حساسیتی که چشم برای انسان دارد به دنبال آگاهی از جدیدترین پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه هستند. لازم به ذکر است اگر چه در حال حاضر امکان ساخت پروتز چشم برای استفاده توسط افراد وجود دارد. با این وجود، این چشم های مصنوعی فاقد قابلیت های منحصر به فرد و باور نکردنی چشم طبیعی انسان هستند. برای همین است که بسیاری از افراد سوالاتی در مورد دلایل عدم دسترسی افراد نابینا به چشم مصنوعی که امکان مشاهده دنیای پیرامون را برای آن ها فراهم کند یا پیشرفت هایی که ممکن است در آینده صورت پذیرد دارند.

دلیل نیاز افراد به چشم مصنوعی با قابلیت دیدن چیست؟

به طور حتم هیچ چیزی نمی تواند جایگزین چشم طبیعی شود. خوشبختانه بسیاری از انسان ها از نعمت دیدن با دو چشم از بدو تولد برخوردار هستند و برای همین شاید کمتر به اهمیت بینایی توجه کنند. با این وجود برخی از افراد به دلایل مختلف از این نعمت بی بهره هستند و به همین دلیل به دنبال یک عضو مصنوعی برای پر کردن خلا به وجود آمده در بدن خود می باشند. 

همان طور که می دانید در چند دهه اخیر ساخت عضو مصنوعی توسط بشر مانند دست یا پاهای مصنوعی توانسته کمک بسیاری زیادی به افراد معلول بنماید. علاوه بر این، امکان پیوند اعضا و یا استفاده از تجهیزات مدرن برای رفع مشکلات سایر اعضا باعث شده برخی از بیماران بتوانند به زندگی عادی بازگردند. به طور حتم در صورت پیشرفت بشر در آینده چشم مصنوعی با قابلیت دیدن  نیز خواهد توانست به رفع مشکلات صدها هزار نفر در سرتاسر دنیا کمک کند.

چه افرادی نیاز به چشم مصنوعی با قابلیت دیدن دارند؟

چند گروه هستند که ممکن است بنا به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد نیاز به مبرم به استفاده از چشم مصنوعی با قابلیت دیدن داشته باشند:

عفونت چشم:

بخشی از افراد هستند که بنا به دلیل مختلف به دلیل عفونت های شدید در چشم خود دیگر امکان استفاده از این عضو ارزشمند را نداشته باشند. البته باید تاکید شود که خوشبختانه امروزه با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در علم پزشکی تا حد زیادی می توان عفونت های چشمی را درمان کرد.

با این وجود، در موارد نادری شاهد بروز مشکل در بینایی به دلیل عفونت هستیم.

وارد شدن ضربه:

برخی از افراد ممکن است بنا به دلایلی مانند سوانح رانندگی یا ضربات سخت به سر و صورت به این مشکل دچار شده باشند و امکان بازگشت بینایی در آن ها به طور کامل در حد صفر باشد.

لازم به ذکر است احتمال وارد شدن به ضربه به چشم و از دست دادن بینایی به دلیل حساسیت بالای این عضو اگر چه پایین است، اما حتی برخی از کودکان نیز ممکن است بنا به دلیل ناخواسته در معرض این ضربه ها قرار گرفته باشند و بینایی خود را برای همیشه از دست بدهند.

ابتلا به بیماری:

بیماری های سخت و صعب العلاج یا مزمن مانند برخی از انواع سرطان می توانند یکی از دلایلی باشند که گروه کوچکی از بیماران بینایی خود را به طور کامل از دست می دهند.

مشکلات مادرزادی:

ممکن است برخی از افراد به طور مادرزادی از مشکل بینایی رنج برند. برای همین بخشی از افرادی که نیازمند استفاده از چشم مصنوعی با قابلیت دیدن افراد نابینا از بدو تولد هستند که شاید هیچگاه فرصت دیدن دنیای پیرامون خود را نداشته اند.

آمار افراد نیازمند چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

آیا می دانید آمار افراد نابینا و کم بینا هنوز هم بسیار بالا است؟ یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از متخصان علاقه مند به پیگیری و پژوهش های بیشتر برای فراهم نمودن امکان استفاده از چشم مصنوعی با قابلیت دیدن برای افراد نابینا هستند تعداد این افراد در بخش های مختلف دنیا است.

بنا بر داده های موجود می توان گفت که حدود 40 میلیون نفر در سرتاسر جهان و در کشورهای مختلف از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا نابینا هستند. این عدد نشان می دهد که تقریبا از هر دویست نفر در دنیا یک نفر نابینا است. برای همین می توان به راحتی نتیجه گرفت که تعداد افرادی که ممکن است بتوانند از این پیشرفت ها بهره مند شوند بسیار زیاد است.

افراد کم بینا

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید در این بخش به آن اشاره شود تعداد افرادی است که کم بینا هستند. بنا بر داده هایی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است در چند سال اخیر از بین بیش از 6 میلیارد نفر جمعیت دنیا حدود 130 میلیون نفر کم بینا بوده است. این افراد نیز می توانند با استفاده از چشم مصنوعی با قابلیت دیدن به بهبود بینایی خود کمک کنند. برای همین شاید علاقه مند و پیگیر اگاهی از پیشرفت ها در علم پزشکی باشند. به خصوص که بسیاری از افراد کم بینا به مرور زمان در معرض از دست دادن بینایی خود به طور مطلق خواهند بود.

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

آیا امکان ساخت چشم مصنوعی با قابلیت دیدن وجود دارد؟

چشم یکی از مهم ترین و پیشرفته ترین اعضای بدن است که حساسیت بسیار زیادی از نظر بافت و عملکرد خود دارد. برای همین ساخت چشم مصنوعی با قابلیت دیدن نیاز به دانش و تخصص بسیار زیادی دارد. علاوه بر این، نیاز است از فناوری های پیشرفته ای برای ساخت چشم مصنوعی استفاده شود. یک چشم مصنوعی باید بتواند سیگنال هایی را که توسط مغز قابل تشخیص هستند تولید کند.

برای همین اگر چه گزارش هایی از پیشرفت در این حوزه به گوش می رسد، اما هنوز تا ساخت چشم مصنوعی پیشرفته و مشابه چشم انسان فاصله زیادی وجود دارد و چشم های مصنوعی در حال حاضر بیشتر جنبه زیبایی دارند. لازم به ذکر است بیناسا کلینیک به عنوان یکی از کلینیک های تخصص ارائه دهنده خدمات ساخت پروتز چشم مصنوعی امیدوار است که اخبار خوبی در این مورد به گوش برسد تا امکان بازگشت بینایی افراد ایجاد شود.

آیا پروتز چشمتنها راه حل مشکلات بیماران است؟

اگر چه شاید نتوان با استفاده از روش های متداول ساخت چشم مصنوعی موفق به رفع تمام مشکلات افراد نابینا شد، اما در هر صورت می توان بخشی از این مشکلات را حل کرد. برای همین است که شاهد استقبال بسیاری از افراد در رده های سنی مختلف از این خدمات هستیم و در شهرستان ها نیز افراد بیشتری تمایل به استفاده از چشم مصنوعی دارند.

آیا روش های ساخت پروتز چشم یکسان است؟

روش ها و مواد اولیه متفاوتی ممکن است برای ساخت انواع پروتز چشم استفاده شوند. برای همین است که نمی توان گفت همه انواع پروتز یا کلینیک های ارائه دهنده این خدمات به طور یکسان به رفع نیاز افراد نابینا کمک می کنند.

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن

آیا کیفیت انواع چشم مصنوعی یکسان است؟

خیر. برخی از چشم های مصنوعی هستند که دارای کیفیت بالاتری هستند. برای همین استقبال بیشتری از آن ها شده است. برای مثال می توان به چشم مصنوعی اکرو کامپوزیت اشاره کرد که با استفاده از لایه هایی چند صد میکرونی از جنس کامپوزیت امکان استفاده از چشم مصنوعی برای بیماران را فراهم کرده است.

آیا مشخصات ظاهری چشم مصنوعی مهم است؟

بله. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک چشم مصنوعی باید داشته باشد، حالت طبیعی آن است که کمک بسیار زیادی به بازگشت زیبایی فرد خواهد کرد. برای همین در صورتی که قصد استفاده از این پروتز چشم مصنوعی را داشته باشید بهتر است که با فناوری هایی که برای ساخت و پروتز چشم مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر آشنا شوید. برای مثال مقایسه آکروکامپوزیت و اکریل یا فناوری های دیجیتال که امکان بهبود دقت در ساخت چشم مصنوعی را فراهم کرده اند برای دست یافتن به نتیجه بهتر لازم است.

هزینه ساخت چشم مصنوعی قابل دیدن چقدر است؟

به طور حتم در صورتی که امکان استفاده از فناوری های پیشرفته برای تولید چشم مصنوعی قابل دیدن فراهم شود، می توان انتظار داشت که هزینه های سنگینی برای برخورداری از آن ها لازم خواهد بود. در حال حاضر چشم های مصنوعی با استفاده از موادی ساخته می شوند که صرفا برای بازگشت زیبایی هستند و برای همین هزینه های بسیار کمتری دارند.

سخن آخر

ساخت پروتز چشم یکی از روش هایی است که در حال حاضر در ایران برای رفع بخش کوچکی از مشکلات بیماران مبتلا به نابینایی استفاده می شود. بیناسا کلینیک به عنوان یکی از کلینیک های تخصصی فعال در این زمینه می تواند در صورت نیاز به اگاهی ارائه این خدمات در تهران و شهرستان ها اطلاعات بیشتری در اختیار افراد نابینا و خانواده آن ها قرار دهد. برای همین در صورت نیاز به پرسیدن هر گونه سوال در مورد پروتز چشم یا پیشرفت هایی که در زمینه ساخت چشم های مصنوعی صورت گرفته است می توانید با متخصصان کلینیک تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *