مقالات

درمان عفونت چشم مصنوعی

درمان عفونت پروتز چشم
درمان عفونت پروتز چشم

درمان عفونت چشم مصنوعی و یا عفونت پروتز چشم امری ضروری است که در این مقاله تلاش کرده ایم به نکات مهمی از آن بپردازیم. این روزها پیشرفت علم باعث شده است که بسیاری از افراد برای ترمیم چشم از دست رفته خود از پروتز چشم استفاده کنند. استفاده از پروتز باعث می شود فرد اعتماد به نفس اولیه خود را بدست آورد و در عین حال بتواند زیبایی ظاهری خود را نیز حفظ کند. اما گاها مشاهده شده است که به دلایل متعددی پروتز چشم دچار عفونت می شود و برای رفع مشکل بایستی چاره ای اندیشید.

عفونت پروتز چشم

یک امر اجتناب ناپذیر در میان افرادی که از چشم مصنوعی استفاده می کنند عفونت پروتز چشم می باشد. این امر در میان کودکان شایع تر است چرا که ممکن است دست آلوده را به چشم بزنند و باعث کثیف شدن چشم مصنوعی شود. راه های مختلفی برای درمان عفونت پروتز چشم وجود دارد که می توانید بدون مراجعه به پزشک آن را حل کنید. اما در صورت بروز مشکل حاد می توانید به پزشک خود مراجعه کنید و مشکل را حل کنید. 

درمان عفونت چشم مصنوعی

روش های مختلفی برای درمان عفونت چشم مصنوعی وجود دارد و استفاده از داروهای خاص برای درمان عفونت پروتز چشم توصیه می شود. برخی از این داروها به شرح زیر می باشد:

قطره چشم 

محلول آبی یا روغنی که در محیطی کاملا استریل تولید می شود. امروزه قطره ها برای شستشوی چشم و درمان برخی مشکلات چشمی همانند آلرژی چشم، عفونت چشمی، آب سیاه، آب مروارید، حساسیت و یا خشکی چشم مورد استفاده قرار می گیرند. این قطره ها عموما اثر جانبی به دنبال ندارند. توصیه جدی اینکه خودسرانه و بدون تجویز پزشک هرگز از آنها استفاده نکنید.

موکسی فلوکساسین (Moxifloxacin)

آنتی بیوتیکی از نسل چهارم فلوروکینولون‌ها می باشد. موکسی فلوکساسین آنتی بیوتیک وسیع الطیف و از بهترین داروهای پروتز چشم متحرک که باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی را کاملا از بین می‌برد. مکانیسم این دارو بدین شکل است که با مهارآنزیم DNA ژیراز (نوعی آنزیم توپوایزومراز II ) و آنزیم توپوایزومراز  IV می تواند تاثیر خودرا بگذارد. یکی از راه های درمان عفونت چشم مصنوعی استفاده از این دارو می باشد.

قطره چشمی جنتامایسین (GENTAMICIN)

در دنیای پزشکی امروز، برای درمان التهاب شدید پلک و ملتحمه چشم، التهاب مجرای اشک، التهاب و زخم قرنیه، عفونت پروتز چشم پماد جنتامایسین چشمی و یا قطره استریل چشمی جنتامایسین به کار می رود. علت این علائم بالا می تواند عفونت های جزئی و سطحی چشم باشد. خوشبختانه این قطره  برای چشم مصنوعی یا پروتز چشم نیز قابل استفاده است. در بزرگسالان و کودکان یک قطره از جنتامایسین را بر روی ملتحمه چشم بچکانید. هر چهار تا هشت ساعت این عمل را نیز یک بار تکرار نمایید.

پماد چشمی آسیکلوویر (Aciclovir)

پماد چشمی آسیکلوویر برای درمان التهاب قرنیه چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو از طریق بافت پوششی قرنیه و بافت سطحی چشم به راحتی جذب می‌شود و یکی از کاربردهای ویژه آن درمان عفونت پروتز چشم در بیماران است.  درکودکان و بزرگسالان، حتما یک سانتیمتراز پمادچشمی آسیکلوویر را در روز به فاصله هر4ساعت یکباردرفضای ملتحمه پلک پایین چشم بمالید.

بتامتازون (Betamethasone)

 اصولا برای درمان عفونت چشم مصنوعی، وضعیت هاي التهابی و آلرژیک چشم و گوش افرادی كه به كورتیكو استروئیدها واکنش می دهند، از بتامتازون استفاده می شود. این دارو از طریق زلالیه، قرنیه، عنبیه، مشیمیه، جسم مژگانی و شبكیه چشم قابل جذب است. بعد از 5 تا7 روز استفاده از قطره یا پماد بتامتازون، اگر بهبودی در فردحاصل نشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کند. قطره را 1تا2 قطره به فاصله1 تا 2 ساعت به داخل چشم بچکانید و بتدریج در صورت کاهش التهاب چشم، بایستی مقدار مصرف دارو را كاهش دهید. در طول روز يا هنگام خوابیدن دو تا سه بار، به میزان نیم تا يک سانتی متر از پماد را، داخل پلک چشم خود قرار دهید.

درمان عفونت پروتز چشم

درمان عفونت پروتز چشم

کلرامفنیکل چشمی (Chloramphenicol-Ophtalmic)

كلرآمفنيكل آنتی بيوتیک مهار کننده رشد باكتریها با طيف اثر وسيع است و از طريق مهار ساخت پروتئينی در باکتری ها اثر خود را اعمال می كند. برخی مواقع احساس سوزش يا گزش در چشم افراد پس از مصرف این دارو دیده می شود. اما با این وجود می تواند یکی از داروهای بسیار مفید جهت استفاده بیماران برای درمان عفونت چشم مصنوعی باشد.

سیپروفلوکساسین چشمی (Ciprofloxacin-Ophthalmic)

 در درمان عفونت هاي سطحي چشم، همانند زخم های قرنيه از این دارو استفاده می شود. احساس سوزش يا خارش چشم پس از مصرف این دارو و نيز قی كردن چشم ممکن است دیده شود. امروزه این دارو در افرادی که پروتز چشم یا چشم مصنوعی دارند، برای درمان عفونت پروتز چشم به کار می رود. هشدار: در کودکان کمتر از 12 سال این دارو کاربردی ندارد.

گاتی فلوکساسین چشمی (Gatifloxacin-Ophtalmic) 

این داروی ضدباکتری و ضدعفونت، اصولا برای درمان عفونت چشم مصنوعی ورم ملتحمه چشم یا کنژنکتیویت (Conjunctivitis) یا قرمزی چشم در  بیماران به کار  می رود. و به نوبه خود جهت درمان عفونت چشم مصنوعی در افرادی که پروتز چشم یا چشم مصنوعی دارند، بسیار موثر است. 

روش‌های مراقبت از چشم مصنوعی

  • قبل از دست زدن به چشم مصنوعی، بایستی دست‌های خود را با رعایت نکات و اصول کامل بهداشتی بشویید.
  •  فقط در مواقع ضروری چشم مصنوعی را از محل خود بردارید.
  • قبل از استفاده از چشم مصنوعی، درِ توالت فرنگی و درِ سوراخ سینک دستشویی و روشویی را کاملا بپوشانید.
  • چشم مصنوعی را با صابون ملایم و آب شستشو دهید.  بهتر است، از شامپو بچه استفاده کنید. هرگز مواد ساینده و الکل بکار نبرید، چرا که به پروتزچشم شما آسیب جدی وارد می کند.
  • برای پاک کردن سراسر پلک خود بایستی از لیف حمام مرطوب یا گوش‌پاک‌کن تمیز استفاده کنید.
  • در زمان خشکی چشم، با پزشک متخصص یا متخصص پروتز چشم، جهت روانسازی پروتزچشم خود مشورت لازم را داشته باشید.
  • افرادی که پروتز چشم دارند، شنا کردن برایشان مشکلی ایجاد نمی کند. البته هنگام شیرجه، اسکی روی آب، یا باز کردن چشمهای خود زیر آب بایستی از عینک مخصوص شنا استفاده کنند تا از خارج شدن پروتز چشم آنها جلوگیری شود.
  •  زمانی که  چشم مصنوعی خود را برای مدت زمان بیشتر از چند دقیقه خارج می‌کنید، حتما آن را درون یک محفظه حاوی آب بگذارید.
  • در صورت مشاهده عفونت و هر گونه مشکل جدی مرتبط با چشم خود باید به پزشک متخصص پروتز چشم مراجعه کنید. و اقدام به درمان عفونت چشم مصنوعی نمایید.
  • بایستی حداقل در سال یک بار چشم مصنوعی بوسیله متخصص سازنده پروتز چشم مورد ارزیابی قرارگیرد. پولیش که به معنای رفع هرگونه ناصافی موجود روی سطح چشم مصنوعی است باید توسط پزشک متخصص انجام شود. در مورد کودکان  هم تمیز و پولیش کردن پروتز چشم باید هر سه تا شش ماه توسط پزشک مربوطه انجام شود
  •  حتما برای حفاظت از چشم سالم از عینک مخصوص (با لنز پلی‌کربنات) استفاده کنید. در صورتی که تمایل به استفاده از عینک‌های زینتی دارید با متخصص سازنده پروتز چشم خود مشورت کنید.

نحوه تمیز کردن چشم مصنوعی

برای تمیز کرد چشم مصنوعی و جلوگیری از عفونت پروتز چشم بهترین حالت قرار دادن آن در آب ولرم داخل یک ظرف پلاستیکی مربوط به پروتز است. یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیتر آب گرم ریخته و پروتز را به مدت 10 دقیقه درون آن قرار دهید. در انتها با یک برس نرم چشم مصنوعی را تمیز کرده و دوباره با آب بشویید.

 

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *