مقالات

آیا چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی وجود دارد؟

آیا چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی وجود دارد؟
آیا چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی وجود دارد؟

آیا چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی وجود دارد؟ تمامی کسانی که دچار عارضه چشمی شده اند و مجبور به استفاده از پروتز چشم می باشند قطعا این سوال برایشان پیش آمده است که در دنیای کنونی با پیشرفت علمی چشم مصنوعی با قابلیت دید نیز اختراع شده است یا خیر.

آمار نشان می دهد در حال حاضر 40 میلیون نفر در جهان کاملا نابینا هستند و 130 میلیون نر دیگر نیز از کم بینایی رنج می برند. اما آیا با پیشرفت تکنولوژی دانشمندان موفق به ساخت چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی شده اند یا خیر؟

امروزه شاهد پیشرفت چشمگیری در شاخه های مختلف علوم هستیم و محققان به دنبال ساخت پروتز جشم با قابلیت بینایی و یا همان چشم مصنوعی می باشند. در صورتی که با چشم مصنوعی آشنایی ندارید قبل از مطالعه این مقاله روی لینک بالا کلیک کنید.

آیا چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی وجود دارد؟

علی رغم تمامی پیشرفت های بشر در زمینه‌ی علوم مهندسی و پزشکی، دانشمندان هنوز موفق به ساخت چشم مصنوعی با قابلیت بینایی نشده اند. اولین تلاش جدی برای ساخت چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی، توسط شرکت استرالیایی “Bionic Vision Australia” صورت گرفته است. این شرکت در سال 2012 موفق به ساخت نسخه‌ی ابتدایی چشم مصنوعی شد.

آیا چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی وجود دارد؟

آیا چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی وجود دارد؟

برای ساخت چشم مصنوعی با قابلیت بینایی بخشی، محققان این شرکت عینکی مخصوص طراحی کرده اند. تصاویر دریافتی از محیط پیرامون از طریق دوربین کار گذاشته شده در شیشه های عینک، در ابتدا منظم شده و سپس از طریق امواج رادیویی به یک ریز تراشه که در داخل شبکیه‌ی چشم کار گذاشته شده، منتقل خواهند شد. 

این ریزتراشه به گونه ای طراحی شده است تا کارکردی مشابه با سلول های از کار افتاده‌ی شبکیه‌ی چشم داشته باشد. ریز تراشه، امواج رادیویی دریافتی را به پیام های عصبی تبدیل می کند؛ این امواج در نهایت با کمک سلول های سالم باقی مانده در قسمت شبکیه، به رشته های عصب بینایی در چشم می رسند و سطح بینایی افراد کم بینا را بهبود می بخشند.

اولین عمل کاشت چشم مصنوعی با قابلیت بینایی بخشی، در همان سال 2012 و بر روی چشم فردی که دچار کم بینایی مفرط بود، انجام شد. در نتیجه‌ی این عمل، بیمار توانست نور دریافتی از محیط را درک کند اما همچنان قادر به تمایز تصاویر از یکدیگر نبود. ( منبع )

مخترع چشم مصنوعی با قابلیت دیدن کیست؟

با وجود اینکه شرکت های مختلفی در زمینه چشم مصنوعی با قابلیت دید واقعی فعالیت کرده اند اما هنوز هیچ شخص و یا شرکتی موفق نشده است که چنین پروتزی تولید کند. در واقع چشم مصنوعی با قابلیت بینایی که تاکنون ساخته شده است قادر به حل مشکل افراد نابینا نیست و فقط می تواند میزان بینایی افرادی که کم بینا هستند را بهبود ببخشد.

همچنین طی سالیان گذشته، به واسطه‌ی تلاش های دکتر «احسان کامرانی» ایده‌ی ساخت چشم مصنوعی با قابلیت دیدن در ایران، بیش از پیش توجه جامعه‌ی پزشکی و مهندسی کشور را به خود جلب کرده است. دکتر احسان کامرانی دانش آموخته‌ی دانشگاه «مونترآل» کانادا است. او از سال 2014 همکاری خود را با دانشمندان و تیم های تحقیقاتیِ دانشگاه های «هاروارد» و «ماساچوست» آغاز کرد که طی آن موفق به ساخت چشم مصنوعی با قابلیت بینایی بخشی شدند.

 

 

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *