بیماری تیروئید چشم

بیماری تیروئید چشمی که با نام بیماری (گریوز) شناخته میشود نوعی بیماری نادر خود ایمنی است.سیستم ایمنی بدن ما به طور معمول از بدن ما در برابر باکتری ها یا ویروس ها محافظت میکند و سلول های غیر طبیعی مانند سرطان را ازبین میبرد.بیماری تیروئید چشمی یکی از بیماری های غده تیروئید است.

بیماری تیروئید چشمی چیست؟

بیماری تیروئید چشمی (Thyroid eye disease یا TED)  ماهیچه‌های چشم، پلک‌ها، غدد اشکی و بافت چربی پشت چشم ملتهب می‌شوند. این شرایط باعث می‌شود که چشم‌ها و پلک‌ها قرمز رنگ و متورم شوند و در مواردی هم حتی بیرون زدگی چشم مشاهده شده است. در برخی موارد تورم و خشکی ماهیچه‌ های چشم باعث می‌شود که دیگر دو چشم در یک مسیر و همزمان با هم حرکت نکنند ، این شرایط باعث دوبینی در فرد می‌شود. در موارد نادر در بیماری تیروئید چشمی ، اگر به نورون‌ های پشت چشم فشار وارد شود ، یا در صورتی که پلک‌ها به خوبی بسته نشوند و در جلوی چشم زخمی ایجاد کند ؛ این شرایط باعث کاهش قدرت بینایی فرد خواهد شد.

علائم بیماری تیروئید چشمی چیست؟

در صورت مشاهده هرکدام از علائم زیر به پزشک مراجعه شود:
  • _  تغییر وضعیت ظاهری چشم‌ ها (معمولاً حالت زل زدگی و بیرون زدگی چشم‌ ها مشاهده می‌شود)
  • _  احساس خشکی بیش از حد در چشم‌ ها
  • _  احساس رطوبت در چشم‌ ها
  • _  احساس ناخوشایند در برابر لامپ‌های روشنایی
  • _  پف زیر چشم
  • _  تاری دید و یا دوبینی
بیماری تیروئید چشم

چه کسانی بیشتر به بیماری تیروئید چشمی مبتلاء میشوند؟

بیماری  Graves عامل مستقیم بیماری تیروئید چشم نیست اما معمولا با هم بروز می کنند

جنسیت خانم ها بیشتر از اقایان به بیماری تیروئید چشم مبتلاء می شوند

فاکتور های ژنی و توارث

سابقه ی درمان با ید رادیواکتیو

مصرف سیگار (این عامل نه تنها می تواند باعث ایجاد بیماری شود بلکه در صورت بروز شدت آن نیز بیشتر است

راهکار های درمان بیماری تیروئید چشمی؟

_روش اول :کاهش علائم با دارو

_برای مبارزه بااین بیماری التهاب آور از کورتیکواستروئید ها استفاده کنید (این دارو ها فقط با نسخه تجویز می شوند)

_سطح تیروئید خود را با بلوباکتری های بتا کنترل کنید(بتابلوکر ها تاثیر هورمون های تیروئید را بربدن شما کاهش میدهند)

_روش دوم:درمان وضعیت در خانه

_برای کاهش ناراحتی از کمپرس آب سرد استفاده نمایید(کمپرس آب سر به کاهش تورم و بی حسی کردن درد کمک میکند)

_اگر چشم های شما خشک است از قطره های چشمی استفاده نمایید (برای کمک از قطره های چشمی روان کننده OTC استفاده کنید)

_هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارید تا تورم کاهش یابد(از یک بالش اضافی یا تخت خواب قابل تنظیم استفاده کنید)

_روش سوم:به دنبال درمان های جراحی

_رادیو تراپی مداری (این درمان اشعه ایکس بافت های پشت چشم را هدف قرار میدهد که طی چند روز این بافت کوچک شده و فضای بیشتری در حفره چشم آزاد می شود)

_چشمان خود را بسته نگه داشته و با جراحی پلک های خود را دراز کنید(باعث جمع شدن پلک ها می شود وممکن است بستن چشم ها برای شما دشوار باشد)

_جراحی رفع فشار(فشار روی چشم های خود را کاهش میدهید این جراحی استخوان و چربی اضافی را از حدقه خارج میکند و فضای بیشتری را برای کره چشم فراهم می کند)

گزارش شده است که بیماران با شدت های خفیف یا پایین تیروئید چشمی همانند بیماران (نارسایی قلبی) (آمفیزم ریوی ) (دیابت) کیفیت زندگی مختل شده ای دارند اما با وجود پزشکان ماهر و توانمند ( کلینیک پروتز چشم بیناسا) این بیماری کاهش میابد.