مقالات

بیماری های عصب چشم

بیماری تیروئید چشم

چشم یکی از اعضای مهم در بدن است که نسبت به اعضای دیگر بسیار حساس تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. عصب چشم به عصب جمجمه ای شناخته می شود چرا که در پشت چشم قرار گرفته و وظیفه آن انتقال اطلاعات بینایی از چشم به مغز می باشد.

با بیناسا همراه باشید تا درباره عصب چشم اطلاعاتی را کسب کنید.

عصب چشمی چیست؟

عصب چشمی از سول های عصبی تشکیل شده است که در پشت شبکیه چشم قرار دارد.  عصب چشمی از یک میلیون رشته عصبی تشکیل می شود. این عصب چشمی انتقال اطلاعات تصویری که در دید شبکیه چشم قرار می گیرد را به مغز انتقال می دهد.

این عصب برای انجام این کار سیگنال های تصویری را از سلول های فتو رسیتور دریافت می کند و به مغز منتقل می کند. عصب چشمی مشاهده و درک صحیح از دنیا را به ما هدیه می دهد.

دلایل آسیب به عصب چشمی

همانطور که گفته شد چشم یک عضو بسیار حساس است و مراقبت نکردن از آن باعث وجود مشکلاتی می شود. چشم به علت حساس بودن به دلایل مختلفی مورد آسیب قرار می گیرد حتما توجه داشته باشید که حتی ضربه شدید در ناحیه پشت سر باعث آسیب چشمی شده و صدمه جبران ناپذیری رو دربر گیرد.

در ادامه مطلب به چند نمونه از این آسیب ها می پردازیم:

ضربه

عصب بینایی در پشت سر افراد قرار دارد و ضربه زدن در این ناحیه باعث آسیب شدید به چشم یا حتی باعث از دست دادن بینایی فرد می شود. این اتفاق ممکن است بیشتر در سقوط از ارتفاعات ، تصادف ها و هنگام درگیری رخ دهد.

بیماری گلوکوم(آب سیاه)

در چشم مایع بی رنگی وجود دارد که زلالیه چشم را تشکیل می دهد که از مسیر پرپیچ و خم به فضای داخل کره چشم می رسد و سول های چشمی را تغذیه کرده و به عنوان ضربه گیر عمل می کند.

حجم این مایع بی رنگ در چشم را فشار چشم می نامند که 15 میلی‌متر آن جیوه است. افزایش این فشار اگر از 17 میلی‌متر به 20 میلی‌متر افزایش یابد بیماری گلوکوم شکل می گیرد که به دلیل تخلیه نکردن این مایع این بیماری شکل می گیرد.

حتما توجه داشته باشید که بیماری گلوکوم عصب بینایی را به شدت تحت فشار قرار داده و اگر به موقع درمان نشود باعث نابینایی مطلق می شود.

سکته مغزی

یکی از دلایل آسیب به عصب چشم سکته مغزی است. سکته مغزی یک عارضه عروقی در یک ناحیه از مغز است که به خاطر قطع خون رسانی موقت یا دائمی ، به عروق خونی کورتکس مغز منجر می شود.

این عروق خونی اگر خونرسانی را قطع کند ، در صورت موقتی بودن می تواند باعث تاری دید شدید شود و اگر به صورت دائمی باشد می تواند باعث از دست دادن بینایی چشم شود.

بیماری نوربت و نوروپاتی اپتیک

نورپاتی اپتیک علائم می تواند تاری دید نقلط کور یا از بین رفتن بینایی باشد. همچنین ممکن است همه چیز رو به صورت کج ببینید ، دید رنگی تان کاهش پیدا کند  و موقع حرکت چشمتان درد داشته باشد. این علائم ممکن است آغاز نوروپاتی باشد.

به اصطلاح نوروپاتی اپتیک برای توصیف اختلالات عصب بینایی و آسیب آن بکار می رود و این آسیب می تواند از انسداد خون عصب ، بیناری های خاص یا تماس با مواد مسموم کننده مثل الکل یا سیگار ایجاد شود.

این بیماری ممکن است در هر فردی بروز کند اما در افراد سن پایین‌تر از 45 سال به بعد دیده می شود و زنان بیشتر از مردان دچار این بیماری می شوند. نوروپاتی اپتیک بیشتر در کسانی که بیماری مولتیل اسکلروز یا ام اس دارند بیشتر است.

این بیماری زمانی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های عصبی حمله می کنند. این بیماری شباهت زیادی به بیماری اسکلروزیس دارد اما بیماری نوروپاتی از لحاظ سبب شناسی با آن متفاوت است.

بیماری مولتیپل اسکروزیرس (MS)

اسکروزیرس یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی فرد (گلبول سفید) به اشتباه به فیبر های عصب در مغز حمله می کند. افرادی که مبتلا به التهاب عصب بینایی هستند ، خطر ابتلا به این بیماری بعد از ابتلای فرد به التهاب عصب بینایی در طول زندگی افزایش پیدا می کند.

انهدام و آسیب عصب چشمی

با توجه به اینکه از هر چشم یک عصب بینایی به کورتکس مغز می رسد، انهدام و آسیب عصب بینایی یک چشم منجر به نابینایی کامل در همان چشم خواهد شد. تومورهای هیپوفیزی یکی از عوامل آسیب رسان به کیاسمای بینایی یا کیاسمای اپتیک هستند. کیاسمای اپتیک جایی است که عصب های بینایی خارج شده از هر چشم با یکدیگر تلاقی کرده و به شکل معکوس به سمت قشر بینایی حرکت می کنند. آسیب به این ناحیه منجر به ایجاد همی آنوپسی بی تمپورال و یا نیمه بینی دو طرفه گیجگاهی می گردد که در آن هر دو میدان گیجگاهی بینایی کاملا نابینا می شوند. قطع و آسیب عصب های بینایی در مسیر بینایی منجر به ایجاد همی آنوپسی همنام شده و در آن شخص قادر به دیدن اشیا در طرف مقابل چشم نخواهد بود.

پیشگیری از بیماری عصب چشمی

اولین کاری که برای پیشگیری از بیماری عصب چشمی باید انجام دهید چکاپ سالانه چشم پیش متخصص چشم است اما بر اساس این مطالب باید فاکتور هایی را در نظر بگیرید که به آنها می پردازیم:

  • داشتن سابقه بیماری ام اس یا نوروپاتی در خانواده
  • افرادی که دارای فشار خون ، چربی ، قند بالا و... که ریسک سکته مغزی را دارند
  • هنگام بروز ضربه به ناحیه سر و چشم یا داشتن سابقه ضربات شدید
  • افراد بالای 50 سال به خصوص خانم ها

جمع‌بندی

چشم یک عضو مهم در بدن است که هنگام معاینه یا عمل نمی توانیم به هر مراکز بزشکی اعتماد کنیم. پروتز چشم یکی از عمل های سخت و رواجی است که امروز خیلی از افراد به این عمل روی آورده اند شما می توانید با بیناسا با خیالی آسوده زیبایی چشم هایتان را بدست آورید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *