مقالات

گشاد شدن مردمک چشم علت و عوارض

گشاد شدن مردمک چشم علت و عوارض
گشاد شدن مردمک چشم علت و عوارض

به گزارش بیناسا در اکثر موارد علت تغییر اندازه مردمک چشم ها نور است، اما دلیل اساسی تری هم دارد. تغییر اندازه مردمک چشم ها ممکن است به دلیل وارد شدن آسیب و مصرف بالای مواد مخدر توهم زا یا حتی انگیختگی جنسی هم باشد.

گشاد شدن مردمک چشم

گشاد شدن مردمک چشم

 گشاد شدن مردمک چشم نشان دهنده چیست؟

عوامل زیادی می تواند بر تغییر انداره مردمک چشم تأثیر بگذارد. مردمک ها مسئول میزان نور وارد شده به چشم هستند. هنگامی که چشم ها به نور بیشتری احتیاج دارند، اندازه مردمک چشم افزایش پیدا میکند، اگر نور کم شود انداره مردمک چشم هم کاهش پیدا میکند.حرکات یا تغییرات چشم میتواند نشان دهنده احساسات مختلف مانند اضطراب، شادی، ناراحتی، باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که اندازه مردمک چشم حتی ممکن است نشانه ای غیر ارادی از جذابیت انسان باشد. در برخی موارد مردمک ها به طور دائم گشاد میشوند چون فرد مبتلا به آنیریدیا مادرزادی است.

علت گشاد شدن مردمک چشم چیست؟

گشاد شدن مردمک ها ممکن است نشانه جذابیت باشد. مردمک ها منافذ دایره ای کوچکی هستند که میزان نور وارد شده به چشم را کنترل می کنند. حلقه رنگی اطراف مردمک چشم عنبیه است. این شامل فیبر های عضلانی است که اندازه مردمک را کنترل می کند. مردمک ها بسته به میزان نور لازم برای دید خوب کوچکتر یا بزرگتر می شوند. به عنوان مثال مردمک ها با نور کم افزایش می یابند تا نور بسیاری وارد شود و بینایی را بهبود بخشد. در محیط های روشن، مردمک ها کوچکتر می شوند تا از ورود نور بیش از حد جلوگیری شود. هنگامی که مردمک ها کوچکتر می شوند، به این حالت انقباض مردمک می گویند. وقتی بزرگتر می شوند، به این حالت گشاد شدن مردمک چشم می گوید. تغییر اندازه مردمک چشم غیر ارادی است. سیستم عصبی خود مختار اندازه مردمک را کنترل می کند. این همان سیستمی است که سایر اعمال خودکار مانند تنفس را کنترل می کند.

بیشتر بخوانید:بیماری تیروئید چشم

چند نمونه از عوامل گشاد شدن مردمک چشم چیست؟

  • داروها و سایر داروها مانند الکل و مواد مخدر
  • آسیب های چشمی که بر عضلات عنبیه تأثیر می گذارد
  • شرایط عصبی،مانند مردمک آدی
  • آسیب مغزی، مانند سکته مغزی
  • گشاد شدن مردمک چشم

    گشاد شدن مردمک چشم

چرا مردمک های چشم گشاد می شوند؟

داروها: چندین داروی مختلف می توانند باعث گشاد شدن مردمک چشم (میدریاز) در یک یا هر دو چشم شوند. آنتی هیستامین ها، بوتاکس،شل کننده های عضلانی، و دارو هایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شوند، همگی ممکن است باعث گشاد شدن مردمک چشم شود. داروهای تفریحی مانند کوکائین، ال اس دی، اکستاژیو آمفتامین ها نیز باعث گشاد شدن مردمک چشم می شوند.

گیاهان: برخی گیاهان مانند جیمسون وید، شیپور فرشته و اعضای خانواده بلادونا می تواند باعث گشاد شدن مردمک چشم شوند. ممکن است فردی بدون اینکه متوجه باشد از طریق استنشاق ذرات یا لمس گل های باغچه این گیاهان روبه رو شود.

میدریاز مردمک اپیزودیک خوش خیم: وضعیتی  به نام میدریاز اپیزودیک مردمک خوش خیم زمانی اتفاق می افتد که یک فرد سالم با سابقه درد ناگهان دچار گشاد شدن مردمک چشم شود. همچنین ممکن است در داخل اطراف یا پشت چشم احساس ناراحتی کنند و دید تاری داشته باشند. اپیزود ها معمولا برای مدت کوتاهی طول می کشند. و خود به خود از بین می روند.

معاینه گشاد شدن مردمک چشم: قطره های چشمی به نام میدریاتیک ممکن است در طول معاینه چشم استفاده شوند که باعث گشاد شدن مردمک چشم در طول درمان می شود. پزشکان ممکن است از این خطره ها برای گشاد شدن مردمک چشم در طول درمانشان استفاده کنند که حدود 15تا30 دقیقه مردمک چشم گشاد شود.

اکسی توسین: افزایش سطح اکسی توسین باعث گشاد شدن مردمک چشم می شود. اکسی توسین هورمونی است که از ارتباط و تولید مثل انسان پشتیبانی می کند و همچنین بر سطح تستوسترون تأثیر می گذارد. مطالعات اکسی توسین و گشاد شدن مردمک چشم را با جذابیت و تعامل اجتماعی مثبت مرتبط دانسته.

نوروپاتی عصب جمجمه ای: آسیب به عصب سوم جمجمه ای می تواند باعث فلج عصب سوم شود که در توانایی بدن برای کنترل عضلات چشم اختلال ایجاد می کند و می تواند منجر به گشاد شدن مردمک چشم شود. عفونت، آسیب، دیابت و میگرن می تواند باعث این آسیب عصبی شود و افراد نیز ممکن است با آن متولد شوند.

آسیب مغز: آسیب مغز میتواند باعث افزلیش فشار در مغز شود که میتواند بر سلامت چشم و آسیب با اعصاب تأثیر بگذارد. فشار می تواند ناشی از ضربه فیزیکی یا آسیب داخلی مغز مانند سکته باشد.

ضربه چشم: هنگامی که فردی چشم هایش آسیب میبیند، میتواند به اعصابی که گشاد شدن مردمک چشم را کنترل میکند آسیب برساند.

تمرکز: وقتی افراد تمرکز می کنند ممکن است به گشاد شدن مردمک چشم آنها مرتبط باشد. محققان از روش مردمک سنجی یا اندازه گیری اندازه مردمک ها برای تجزیه و تحلیل احساسات و وظایف فکری استفاده می کنند که باعث گشاد شدن و منقبض شدن مردمک چشم می شود.

بیشتر بخوانید:کانفورمر چشم چیست؟

گشاد شدن مردمک چشم

گشاد شدن مردمک چشم

روش هایی برای درمان گشاد شدن مردمک چشم 

درمان گشاد شدن مردمک چشم به علت بروز آن بستگی دارد. پزشک ممکن است لنز های تماسی یا عینک آفتابی حساس به نور جهت کمک درمان تجویز کند. در بعضی موارد ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشید. نکته ی مهم، پیدا کردن علت زمینه  ای اتساع یا گشادی مردمک ها است تا بتوان درمان مناسب را آغاز کرد.

  • اجنتناب از نور مسقیم خورشید
  • در طول روز رانندگی نکنید
  • در محیط هایی با نور زیاد روشن از عینک آفتابی که وسط یک متخصص اپتومتریست تجویز شده استفاده کنید.
  • از خواندن متن هایی که پیش از حد به چشم نزیک هستند، خودداری کنید.

عوارض گشاد شدن مردمک چشم چیست؟

عوارض جانبی بزرگ شدن مردمک چشم به علت زمینه ای آن متفاوت است. به طور کلی، این اتفاق می تواند منجر به افزایش حساسیت به نور شده که به عنوان فوتوفوبیا شناخته می شود.

  • تاری دید و مشکل در تمرکز بر روی اشیا
  • مشکل در درک عمق و تشخیص فاصله
  • ایجاد سر درد یا فشار چشم

گشاد شدن مردمک های چشم میتواند نشان دهنده بیماری مختلف زمینه ای، مصرف مواد مخدر یا اختلالات عصبی باشد. مشورت با متخصص چشم پزشکی برای ارزیابی و درمان سریع این بیماری بسیار مهم است، زیرا مردمک های گشاد شده در مواردی هشداری قبل از وقوع یک بیماری جدی هستند. جهت  کسب اطلاعات بیشتر برای بیماری های چشم و پروتز چشم به کلینیک تخصصی بیناسا مراجعه کنید.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

10 نظر در “گشاد شدن مردمک چشم علت و عوارض

  1. سیمین نفر گفت:

    واقعا ممنونم از اطلاعات خوبی که در اختیارمون قرار دادین.

  2. محمد صادقی گفت:

    من بعد از خواندن این محتوا متوجه شدم که باید برای گشاد بودن مردمک چشم به دکتر مراجعه کنم.

  3. مریم نادری گفت:

    من واقعا راجب گشاد شدن مردمگ چشم هیچ چیزی نمیدونستم ممنونم که انقدر واضح توضیح دادید.

  4. زهرا نوری گفت:

    مطالب این سایت واقعا برای من مفیده ممنونم که انقدر جامع و کامل در اختیار قرار میدهید.

  5. معصومه خوشبیان گفت:

    نه تنها این مطلب بلکه مطالب دیگر هم جامع و کامل هستن ممنونم .

  6. نرگس چاوشی گفت:

    من به این کلینیک برای چشم هام مراجعه کردم واقعا ممنونم از خدمات خوبتون.

  7. علی رضا گفت:

    واقعا وجود اطلاعاتی که میدهید خیلی برای ما مفید ممنون.

  8. سارا عظیمی گفت:

    وجود یک کلینیک مثل شما برای همه لازمه ممنون از خدماتتون.

  9. فاطمه کریمی گفت:

    مطالب مفیدی بودن ممنونم.

  10. حبیب حسنی گفت:

    کلینیک عالی و حرفه ای ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *