دسته بندی نشده

علت پارگی شبکیه چشم

علت پارگی شبکیه چشم
علت پارگی شبکیه چشم

علت پارگی شبکیه چشم چیست؟ علائم پارگی شبکیه چشم چیست؟  چشم انسان از یک لایه حساس به نورهای خارجی تشکیل شده است که توسط شبکیه، سطح داخلی آن پوشیده شده است. اجسام و در واقع جهان خارج توسط دو قسمت از چشم به نام قرنیه و عدسی بر روی شبکیه منعکس می شوند. شبکیه نور را در محیط حس می کند و سیگنال هایی را به مغز می فرستد تا بتوانید اشیا را به راحتی ببینید. زمانی که شبکیه پاره می شود، به اصطلاح جداشدگی شبکیه رخ می دهد که یکی از بیماری های شبکیه است. هنگامی که این اتفاق می افتد، شبکیه چشم نمی تواند وظیفه خود را در انتقال نور و سیگنال ها به مغز به خوبی انجام دهد و ممکن است دید شما تار شود. اگر این بیماری به سرعت درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی شما عزیزان شود. اما اگر درمان به موقع و توسط یک چشم پزشک مجرب انجام شود، بینایی فرد قابل درمان می شود.

پارگی شبکیه چشم

شبکیه یک لایه نازک از سلول های عصبی حساس به نور است که پشت چشم ما را می پوشاند. این سلول‌ها پرتوها، نور را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کنند که از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می‌شوند و باعث می‌شوند ما تصاویر را ببینیم. بدون این سلول ها ما قادر به دیدن نخواهیم بود. هنگامی که شبکیه آسیب می بیند، پارگی و جدا شدن شبکیه رخ می دهد.

علت پارگی شبکیه چشم

علت پارگی شبکیه چشم

علت پارگی شبکیه چشم

رگماتوژن

یکی ازعلت پارگی و جدا شدن شبکیه، جداشدگی زجاجیه است. زجاجیه مایعی شفاف و ژل مانند می باشد و فضایی که پشت عدسی چشم هست را پر می کند. این مایع توسط بعضی از سلول های شبکیه تولید شده و پر از فیبرهایی است که به شبکیه متصل می شوند. با افزایش سن، زجاجیه از جایی که به شبکیه پشت چشم متصل می شود دور می شود یا به طور ساده تر کوچک ، منقبض و نازک خوهد شد.، در بیشتر موارد زجاجیه بدون ایجاد مشکل خاصی از شبکیه جدا می شود. اما در برخی موارد ارتباط آن با شبکیه به حدی است که باعث کشیده شدن و پارگی شبکیه در یک یا چند مکان مختلف می شود، مایع از شبکیه عبور می کند و بین شبکیه و دیواره چشم جمع می شود و باعث جدا شدن شبکیه و دیواره چشم ها خواهد شد.

کشش و فشار

با وجود بافت اسکار که  روی شبکیه می باشد میتواند باعث دور شدن آن از چشم شود. دیابت یکی مشکلات پارگی شبکیه است. قند خون بالا در طولانی مدت باعث آسیب به رگ های خونی در چشم و تشکیل بافت اسکار می شود. این اسکارها و نواحی که تحت فشار و تنش بوده اند می توانند به تدریج بزرگ شوند و در نهایت شبکیه را از پشت چشم جدا کنند.

اگزوداتیو

وقتی مایع برزیر شبکیه جمع میشود فضای بین شبکیه حسی عصبی و اپیتلیوم رنگدانه زیرین شبکیه می تواند باعث جداشدگی شبکیه شود. به عبارت دیگر، با جمع شدن مایع، شبکیه دورتر خواهد شدو علت اصلی جمع شدن مایع در این ناحیه، ترشح مایع از رگ های خونی یا تورم پشت چشم است که می تواند باعث التهاب چشم شود.

علائم پارگی شبکیه چشم

حا ک به علت پارگی شبکیه چشم پرداختیم میخواهیم به علائم آن را هم به شما عزیزان ارائه دهیم تا بدانید چه علائمی باعث به وجون آمدن پارگی شبکیه چشم میشود:

  • فلاش های پر نور را مشاهده کنید، به خصوص اگر بخشی از شبکیه تحت کشش باشد، این بیشتر رخ خواهد داد.
  • دیدن اجسام شناور در مقابل چشمان شما که ممکن است با مگس پران، لکه های تیره یا تار عنکبوت اشتباه گرفته شوند.
  • تغییر شکل و کج و معوج بودن اشیا، مانند زمانی که فرد از پشت شیشه موج دار به چیزی نگاه می کند.
  • احساس وجود داشتن پرده یا سایه در جلوی چشم
  • از دست دادن ناگهانی بینایی
علت پارگی شبکیه چشم

علت پارگی شبکیه چشم

درمان پارگی شبکیه چشم

اگر پارگی شبکیه رخ دهد، از جراحی برای بازگرداندن پرده شبکیه به محل اصلی خود استفاده می شود. زیرا جداشدگی شبکیه به خودی خود یا با کمک داروها از بین نمی رود.اگر پارگی هنوز گسترده نشده باشد، پزشک رتینوپکسی پنوماتیک را پیشنهاد می کند:

حباب گاز کوچکی داخل زجاجیه (مایع داخل چشم) تزریق می شود.

حباب به شبکیه فشار وارد می کند و شکاف را می بندد.

ممکن است برای بستن شکاف به لیزر یا کرایوپکسی نیاز داشته باشید.

مایع جمع شده در پشت شبکیه دوباره توسط بدن جذب می شود، شبکیه به پشت چشم می چسبد و سپس حباب گاز دوباره شروع به جذب می کند.

رایج ترین درمان جراحی برای پارگی شبکیه، باکل اسکلر است که در آن باکل (نوار یا سیلیکونی نرم یا اسفنج) با استفاده از بخیه به صلبیه (سفیدی چشم) دوخته می شود. در این راستا به دیواره خارجی فشار وارد می کند و آن را به شبکیه جدا شده نزدیک می کند.

ویترکتومی یکی دیگر از روش های درمان است که در شرایط حاد و حساس که تعداد سوراخ های ایجاد شده در شبکیه زیاد یا حاد است و همچنین در موارد خونریزی استفاده می شود. با این روش زجاجیه چشم تخلیه شده، فشار کاهش یافته و از بین می رود. در این صورت و در هنگام خونریزی، خون نیز از سطوح مورد نظر پاک می شود. سپس به جای مایع زجاجیه سرم نمکی استریل به چشم تزریق می شود. لازم به ذکر است که این کار هیچ گونه اختلالی در بینایی و عملکرد چشم ایجاد نمی کند و سوراخ به وجود آمده با لیزر بسته می شود.

جهت اطلاعات بیشتر:اجزای چشم انسان

اقدامات پس از عمل پارگی شبکیه چشم

تورم و درد چشم پس از جراحی طبیعی است. معمولا بر اساس توصیه و نظر پزشک معالج تا چند هفته پس از جراحی برای بیمار آنتی بیوتیک و قطره ضد التهاب تجویز می شود. در برخی موارد از بیمار خواسته می شود تا چند هفته پس از جراحی سر خود را صاف نگه دارد، به حالت طاقباز نخوابد و همچنین هنگام خواب حالت نیمه نشسته داشته باشد. بسیار مهم است که مانند تمام جراحی ها دقیقاً دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید. در این صورت بیمار باید طبق برنامه ای که پزشک معالج برای او تعیین می کند برای معاینه و معالجه به پزشک مراجعه کند.

علت پارگی شبکیه چشم

علت پارگی شبکیه چشم

عوارض پارگی شبکیه چشم

هنگامی که شبکیه چشم پاره می شود، به اصطلاح جداشدگی شبکیه رخ می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، شبکیه نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد که نور و سیگنال ها را به مغز منتقل می کند و این می تواند منجر به تاری دید شود. اگر بیماری شبکیه به سرعت درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

در این مقاله از بیناسا علت پارگی شبکیه چشم و راه کار های درمان آن را به شما عزیزان توضیح دادیم. کلینیک بیناسا همراه شما است تا برای درمان بیماری های چشم خود به ما مراجعه کنید و نگران بیماری چشم های خود نباشید. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت بیناسا مراجعه کنید و یا با مشاوران ما در تماس باشید.

سفارش ساخت پروتز چشم
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *